Med- eller motvind gör iaf väldigt mycket märkte jag på en kortare sträcka. Den går ganska rakt norrut, orten jag skulle till ligger 50 km bort. Dit, i medvind så låg jag på mina 0,47 i medvind, tillbaka så ökade till över 0,6 i ung. samma hastighet.Gawelholm skrev:Körde till Storbritannien i aug-sept och jag mätte förbrukningen till följande:
41,5 liter och 74.4 mil 0,55
41 liter och 78 mil 0,52
40 liter och 68 mil 0,58
35 liter och 67,7 mil 0,51
26 liter och 46,5 mil 0,57
Genomsnitts förbrukning 0,546
Har avrundat så siffrorna är inte 100 % korrekta. Men det ger en bild av att Kia Ceed SW -11 drar LITE. På motorväg genom Sverige, Danmark, Tyskland (fri fart) osv.
Oerhört nöjd med bilen och dess ekonomi.
Var till Dalarna och låg och puttrade i 100 km/h och kom ner i 0.47 l/mil.
Nu talar vi landsvägskörning.
Stadstrafik (blandad körning) är helt ok. Just nu 0.57 l/mil. Vinterdäck och korta sträckor samt en glad högerfot.....
Har en Volvo s40 2.0T -02 också och den kommer ner i 0.75 om den snålkörs. Har gått utbildningar på sparsam körning och det gör stor skillnad hur man hanterar bilen. Anliggande bromsar och rätt tryck i däcken gör också sitt till.
Enligt specifikationen (om jag tittar rätt) skall 128 hk diesel varianten dra 0.42 vilket känns omöjligt. Men det är väl under speciella förhållanden som hemlängtan, medvind och ständig nedförsbacke......
Detta ligger unf. som jag uppfattar min bils förbrukning. Det finns ju en faktor till, som jag inte riktigt tror på. Det är att en dieselbil sjunker i förbrukning efter ett par tusen mil. Verkar rätt ologiskt att den "slits in"...