Annons

Dåligt ljud i stereon

1
Ljudet i stereon är enligt mig, under all kritik, frågan är var den största flaskhalsen sitter. Är det äns lönt att byta ut dörrhögtalarna och behålla originalstereon eller är den helt enkelt kass?

Ingår stereon i bilens canbus slinga och går den att ta bort utan att förlora någon funktion el att några andra konstigheter uppstår i canbus-slingan?

Någon om vet fabrikat och modellnummer på den?

Uteffekt på stereon? orkar den driva två par 75w? nä, det var nog en dum fråga inser jag nu, det kanske skulle bli ett lyft bara man petade in ett steg tom med orginalhögtalarna.

maxdjup på 6,5" som får plats.

Sub går ju att fixa oavsett om man byter stereo el ej via högnivån.

Kia själva verkar inte sälja något i stereoväg för eftermontering, hur är det med NAV enheten, spec på den någon?


ingen här som har bytt och kan dela med sig lite info.
Senast redigerad av _Morgan_ den 08 sep 2011, 16:48, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Ändrade rubriken. Mvh Morgan_
Annons

Re: Dåligt ljud i stereon

4
Hej! Tycker verkar som det skiljer från bil till bil.På min ceed så har jag kanonljud men min picanto så är det ingen hitt.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

Re: Dåligt ljud i stereon

5
Jag tycker i ljudväg att stereon är helt okej när man lirar på CD/Aux.
Blev förvånad över att det ändå var såpass bra, hade inte förväntat mig mkt i en billig bil.

Dock så är som det har skrivits i andra trådar, radiomottagningen helt värdelös samt BT.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Dåligt ljud i stereon

6
toni skrev:Jag tycker i ljudväg att stereon är helt okej när man lirar på CD/Aux.
Blev förvånad över att det ändå var såpass bra, hade inte förväntat mig mkt i en billig bil.

Dock så är som det har skrivits i andra trådar, radiomottagningen helt värdelös samt BT.
Visst, det är en budgetbil och man kan inte begära allt, frågan återstår dok var den största flaskhalsen ligger och om man överhuvudtaget kan behålla orginalstereon el är den helt enkelt totalt kass.

I den äldre ceeden var ju tydligen ljudet betydligt bättre, frågan ä'r vad som blivit utskiftat, enhetemn el högtalarna, el satt det helt enkelt extra steg i den gamla ceeden?

Har testat ett flertal hos ÅF, hyrbilar och alla har lika dårligt ljud.

Skulle dok vilja ha fram lite spec på enheten men det verkar vara omöjligt, ska testa ett byte av dörrhögtalarna vid tillfälle, har några lättdrivna element liggandes.

Re: Dåligt ljud i stereon

7
Jag spelar 90% av min musik via blåtand från min iPhone. Har satt diskant på -4 och bas på 10 samt mellanregister på 0
Jag är ganska kräsen på ljud, i min golf kör jag med infinity 12" bas och Alpine framsystem samt ett rejält 1x240W steg till basen. Där är bra ljud.

Spelar man inte allt för högt med det som sitter i Kian låter det faktiskt ganska bra.
Hur kräsen är du? Man kan ju inte få en superstereo i en billig bil som Ceed, de sparar ju in i alla ändar.

Det kan ju även vara fel i din huvudenhet, har du kollat med din verkstad för en bedömning?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Dåligt ljud i stereon

8
Ronnie skrev:Jag spelar 90% av min musik via blåtand från min iPhone. Har satt diskant på -4 och bas på 10 samt mellanregister på 0
Jag är ganska kräsen på ljud, i min golf kör jag med infinity 12" bas och Alpine framsystem samt ett rejält 1x240W steg till basen. Där är bra ljud.

Spelar man inte allt för högt med det som sitter i Kian låter det faktiskt ganska bra.
Hur kräsen är du? Man kan ju inte få en superstereo i en billig bil som Ceed, de sparar ju in i alla ändar.

Det kan ju även vara fel i din huvudenhet, har du kollat med din verkstad för en bedömning?
Har full förståelse för att man inte kan få en superstereo med tanke på vad en Kia kostar ny men ljudet i min stereo låter verkligen helt kasst och jag är ingen audiofil.

Förra V70in hade Volvos HP system och det ljudet tycker jag är väldigt bra men Kian låter inte äns liiite bra oavsett hur jag rattar på inställningarna, har redan påtalat det dårliga ljudet för ÅF men de sa att det är inte bättre.

Undrar fortfarande om någon vet om stereon ingår i canbusslingan?
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"