Annons

Re: Dieselförbrukning

71
Nyss hemkommen från Alnö (Sundsvall), ca 150mil sammanlagt t_o_r, samt 100 mils körning på det
runtom Sundsvall, låg på 0.53 både upp och ner, med många omkörningar och ca 80-140 km/h,
3st vuxna, ett barn och fullpackad bil, var helnöjd återigen :) Har gått snart 1400 mil.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Annons

73
Har nu kört 860 mil sedan 23/5. När man nollar datorn och kollar lite då och då så är det 0,46 på 90-väg och 0,53 i 120 km/h. När man sedan inte nollat den på ett tag så brukar det "jämna ut" sig och datorn står för det mesta mellan 0,54-0,58 l/mil. Så det måste vara min förbrukning vid blandad körning. Pendlar inte med bilen eller så, kör nog 75% i stadskörning.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

74
Har en Kia ceed -09b( nya fronten) disel och den drar landsväg 0,5 när man kollar liter/mil vid pumpen. Färddatorn tycker 0,48, så den stämmer ganska bra. Senaste långkörningen var från Köping-Öland(Löttorp) och sen hemåt. Tankade i Katrineholm , då hade lampan precis börjar lysa och då fick jag i 43 L på 86 mil.
Så jag kom nästan fram å tillbaka på en tank(vågade inte kolla hur mycket jag hade kommit på reserven).
Kia ceed sw crdi -09b

76
Men när man kör riktigt fort (fort menat med en diesel familjekombi) så är det virvel i tanken. Har vid ett par tillfällen gasat upp den i runt 160 km/h då ligger den på närmare litern. Får tillgång till banan i Mantorp på fredag eftermiddag eller lördag kväll (funktionär på tidningen Bilsports action meet) ska se hur fort jag vågar köra med bilen. Hinnar man mätaren ut och ner till stillastående på 1300 meter? Det är iaf rakan på mantorp park.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

77
Har en CRDi 1.6 år -10 uttagen augusti förra sommaren. Har legat på runt 0.56 sommartid och 0.64 vintertid oavsett långkörning (bland annat Stockholm/Göteborg ToR) eller blandad körning. När jag bilade på semestern i somras (innan semestern hade den gått ca 1800 mil) så låg jag på första tanken på 0.55, på andra på 0.53 (här var hälften långkörning, hälften av milen kortare turer på max 20min/st), på tredje på 0,51 och på den fjärde (halva tanken) på 0,48. Första gången jag körde efter jag kommit hem så blev det rengöring av bränslefiltret så den gick upp till 0.53 innan jag kommit hem från ett par kortkörningar pga ärenden, vilket gjorde att den aldrig hann köra färdigt rengöringen. Efter det har den dock sjunkit ned till 0.51 i snitt på den sista tanken.

Slutsats: Det tog drygt 2200mil och ett år innan förbrukningen gått ned till de nivåer jag förväntat mig redan från början.

En annan intressant sak är att upp till 90Km/h är den nu rejält snål - 0.46-0.47 (hastigheten spelade inte så stor roll tidigare) - även med 27grader ute och ACn på 20 grader i bilen, det gör ingen större skillnad. Därefter sticker dock förbrukningen iväg en del, men varken mer eller mindre än tidigare (upplever alltså att den stora skillnaden i bränslebesparingen är upp till ca 90km/h). Upplever även att motorn blivit piggare nu i sommar. Tidigare varierade bränsleförbrukningen (och motorstyrkan) en hel del på en tank, nu verkar det vara mer jämnt, utom då partikelfiltret skall rensas ur.

Jag börjar misstänka att jag aldrig har haft "rent" partikelfilter på hela första året. Jag kör till arbetet 7mil om dagen, men stannar motorn i fem minuter efter halva sträckan i vardera riktningen. Jag måste nog planera om min körning och ta omvägen (ett par mil) via motorvägen någon gång i veckan bara för att rensa ur partikelfiltret, om det nu är det som är felet...

Övrigt: Skall in på min första service om ett par veckor och får då byta ut krängningshämmarna bak. Har fått klonkande missljud på bägge sidorna i bakvagnen under semestern. Ljudet dök upp samma dag som jag passerade 2000mil...

Hastighetsmätaren visar ca 5km/h fel på i princip alla hastigheter...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.

78
Lite tillägg till föregående inlägg också:
Senaste tankningen var förresten på Statoil, medan jag normalt sett tankar på Shell och ibland på ST1 (de två senare har ju samma diesel/bensin då även Shell ägs av ST1). Kan ju ha varit så att jag fick bättre kvalitet på Dieseln vid sista tankningen av någon anledning, eller så är det helt enkelt så att den helt plötsligt går snålare.

Läste i andra inlägg att ACn skulle dra mycket, jag upplever precis det motsatta. Jag har i början av sommaren (i maj) kört en tank utan AC och märkte mindre än 5% skillnad. Och även när det varit riktigt varmt i sommar så har jag inte märkt av att bränsleförbrukningen skulle gått upp, men det kan ju iofs vara så att min minskning i förbrukning skulle varit ännu större i sommar om inte ACn fått jobba hårt...

Finns det någon som har rett ut hur mycket man vinner på att ha en motorvärmare? Jag har inte skaffat någon, men funderar inför vintern. Bilförsäljaren rekommenderade slangvärmare på Ceeden. Dock hade jag bara 0.08 i skillnad mellan sommar och vinter innan förbrukningen sjönk, vilket borde gå att förklara med PTC-elementen, så frågan är hur mucket jag vinner?

Jag har förresten inte haft ACn inställd på återcirkulation av luften, vilket annars borde minska förbrukningen en del, särskilt på vintern (även om nedkylningen på sommaren också borde tjäna på detta). Skall ändra detta till nästa tankning för att utvärdera. Att jag inte haft återcirkulation är av gammal vana, min förra pendlingsbil hade inte AC...

79
Hej allihopa, nu diskuterar ni visserligen Ceed, men jag tränger mig in med min Sportage 1.7 crdi iaf.

Har precis kommit hem från att varit ute och bilat i Europa. Slutade på ca 650 mil på tre veckor.
Körningen har nästan uteslutande beståt av motorväg och autobahn med hastigheter mellan 130-170km/t.

Fullpackad bil med två vuxna och två barn.

Förbrukning är minutiöst uträknad via noga förda loggar (visserligen stämde färddatorn) och slutade på 0.63 vilket jag tycker är SKITBRA rent ut sagt i dom farterna med mycket acceleration och inbromsningar då inte trafiken flyter helt ultimat på kontinenten.

För övrigt stod bilen också parkerad i två dagar i Paris på en smal tvärgata och inte ett ända märke i bilen pånheka resan. Har tagit lite bilder som jag ska ladda upp.

80
Har gjort ett ytterst ovetenskapligt test idag (körde några kilometer på farthållaren på i princip plan väg och höll koll på momentanförbrukningen). Jag testade med farthållaren att hålla 115km/h (dvs i verkligheten 110km/h), 95km/h (90) och 75km/h (70) med följande bränsleförbrukning i snitt enligt färddatorn:
115: 0.53l/mil
95: 0.42l/mil
75: 0.33l/mil

Detta stämmer rätt väl med mina erfarenheter från semestern tidigare i somras. Det lönar sig att hålla igen på hastigheten...

Höll även koll på momentanförbrukningen under accelereationer till dessa hastigheter, då fick jag (med rimligt gaspådrag) ca 1.7l/mil och kraftigt stegrande om jag tryckte till lite grann. Detta motsvarar ju även att köra i kraftigare uppförsbackar. Det går att få lägre förbrukning i accelerationen, men min uppfattning är att det blir dyrare då man då tar för lång tid på sig att komma upp i marchhastighet.

Testade även motorbromsningens effekt. I princip kan man säga att så länge man ligger på 1500rpm eller högre på de högre växlarna så drar bilen 0.0l/mil under motorbromsning, även genom att bara släppa på gasen utan att växla ned.

Slutsatsen är att körstilen och hastigheten gör rejält stor skillnad på Kias dieselförbrukning...