77
av pacman42
Har en CRDi 1.6 år -10 uttagen augusti förra sommaren. Har legat på runt 0.56 sommartid och 0.64 vintertid oavsett långkörning (bland annat Stockholm/Göteborg ToR) eller blandad körning. När jag bilade på semestern i somras (innan semestern hade den gått ca 1800 mil) så låg jag på första tanken på 0.55, på andra på 0.53 (här var hälften långkörning, hälften av milen kortare turer på max 20min/st), på tredje på 0,51 och på den fjärde (halva tanken) på 0,48. Första gången jag körde efter jag kommit hem så blev det rengöring av bränslefiltret så den gick upp till 0.53 innan jag kommit hem från ett par kortkörningar pga ärenden, vilket gjorde att den aldrig hann köra färdigt rengöringen. Efter det har den dock sjunkit ned till 0.51 i snitt på den sista tanken.
Slutsats: Det tog drygt 2200mil och ett år innan förbrukningen gått ned till de nivåer jag förväntat mig redan från början.
En annan intressant sak är att upp till 90Km/h är den nu rejält snål - 0.46-0.47 (hastigheten spelade inte så stor roll tidigare) - även med 27grader ute och ACn på 20 grader i bilen, det gör ingen större skillnad. Därefter sticker dock förbrukningen iväg en del, men varken mer eller mindre än tidigare (upplever alltså att den stora skillnaden i bränslebesparingen är upp till ca 90km/h). Upplever även att motorn blivit piggare nu i sommar. Tidigare varierade bränsleförbrukningen (och motorstyrkan) en hel del på en tank, nu verkar det vara mer jämnt, utom då partikelfiltret skall rensas ur.
Jag börjar misstänka att jag aldrig har haft "rent" partikelfilter på hela första året. Jag kör till arbetet 7mil om dagen, men stannar motorn i fem minuter efter halva sträckan i vardera riktningen. Jag måste nog planera om min körning och ta omvägen (ett par mil) via motorvägen någon gång i veckan bara för att rensa ur partikelfiltret, om det nu är det som är felet...
Övrigt: Skall in på min första service om ett par veckor och får då byta ut krängningshämmarna bak. Har fått klonkande missljud på bägge sidorna i bakvagnen under semestern. Ljudet dök upp samma dag som jag passerade 2000mil...
Hastighetsmätaren visar ca 5km/h fel på i princip alla hastigheter...
Silver metallic Kia Sportage 1,7 CRDi 2WD årsmodell 2013 uttagen sept -13.