Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

71
mibe skrev:"Dyrare märken", tänker du på Mercedes? ;)

Rost kan drabba alla bilar, har inte så mycket med kvalitet att göra. En olycklig valsning (hej Saab 9000) så är det kört.
Att Mercedes haft problem med rost på tidigare modeller vet de flesta med lite bilintresse. :-)

Om vi dock på skoj tar en Mercedes E-klass 2010 mot en cee'd kombi 2010 som exempel så har Mercedes bra mycket bättre rostskydd och lack i grunden än Kia.

Visst kan en dålig valsning eller konstruktion orsaka rost på vilket märke som helst men det är enligt mig inte relevant i sammanhanget, min poäng var att man pga sämre/mindre rostskydd måste vara mer noggran med skötseln av en Kia än ett mer premium/exklusivt märke.:-)

Mvh/
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453
Annons

Rost på bakluckan - klistrad

73
Enda förklaringen måste vara en oskyddad porös lack och oförzinkad kaross. Då ploppar rosten upp.

Det verkar mer och mer som att KIA har en rätt så taskig lack i för få lager så iaf jag kommer skydda den hårt för att slippa problem :-)

Frågan är ju hur mycket man vågar köra polermaskinen på den, hoppas att den klarar iaf en polering per år :-)

Hade man råd skulle man nästan lämna in den på några lager klarlack till ju.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

74
Som David skriver är Kias lacker mycket känsligare mot vårt nordiska klimat med få lager klarlack och kombinationen porös grundfärg. Detta innebär att minsta lilla stenskott, repa, buckla etc börjar rosta sjukt snabbt om man inte håller efter med lackstift+klarlackstift.

Har det börjat rosta där det inte finns några kanter beror det oftast på känslig lack i kombination med bristande underhåll av bilen.

Rost "uppstår" inte av sig sjålv från ingenstans, det finns alltid en förklaring till varför det börjar rosta. :-)

David: 1 grovpolering per år bör lacken klara iallafall 10 år framöver, man behöver dock vara mer försiktig med våra bilar kände jag när jag gjorde min. Gjorde nämligen kompisens Audi A6 2012 samtidigt och den kändes som en pansarvagn i lacken jämfört med min. :-)

Mvh,
Fredrik
Cee'd SW 1,6 CRDI Casa White -10
Projekttråd om bilen:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=119&t=2452
Presentation av mig själv:
http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=5&t=2453

75
Fritzz skrev:Som David skriver är Kias lacker mycket känsligare mot vårt nordiska klimat med få lager klarlack och kombinationen porös grundfärg. Detta innebär att minsta lilla stenskott, repa, buckla etc börjar rosta sjukt snabbt om man inte håller efter med lackstift+klarlackstift.

Har det börjat rosta där det inte finns några kanter beror det oftast på känslig lack i kombination med bristande underhåll av bilen.

Rost "uppstår" inte av sig sjålv från ingenstans, det finns alltid en förklaring till varför det börjar rosta. :-)

David: 1 grovpolering per år bör lacken klara iallafall 10 år framöver, man behöver dock vara mer försiktig med våra bilar kände jag när jag gjorde min. Gjorde nämligen kompisens Audi A6 2012 samtidigt och den kändes som en pansarvagn i lacken jämfört med min. :-)

Mvh,
Fredrik
Ja haha Audi har ju stenhårda lacker och speciellt A6an som det varit hallå om förr i tiden får både mer tid i galvbadet och bättre tid i ugnarna har jag hört :thumbup:

Vi KIA ägare slipper nog oroa oss för galvsläpp iaf :lol:

76
Jag minns tydligt när (nya) Audi 100 lanserades i början av 1982. Då sades det, på fullaste allvar, att bilen var helt rostfri då plåten var helgalvaniserad och vissa delar var plast och/eller aluminium. Den skulle, på något sätt, hålla i all evighet.

Hur många Audi 100 klarade sig från rost? Hur många ser man på vägarna idag?

Poängen är att det är, i princip, omöjligt att klara bilen från rost om man inte sköter den minutiöst (om ens då). Förr eller senare smäller det till och det kan ske på helt oförklarliga ställen - som hos Mercedes E-klass eller SAAB 9000. Viss kan man klara de stora plåtpartierna med bra lack, men hur många bilar är lackerade överallt? Hur många saknar falser, bockningar och skarpa kanter?

Sköter man sin KIA så kommer den klara sig bra, då märket har Europas (om inte världens?) modernaste fabriker. Då det är robotar och en elektrisk process som sköter galvaniseringen så tror jag inte att det spelar så stor roll om det är Rolls Royce eller Kia - den är nog lika bra hos alla. Jag jobbade en gång i tiden med galvanisering/förzinkning på ABB och det är en ganska enkel process. Vet inte hur mycket det hjälper att bada stålet längre än vad som krävs...

Skillnaden är antal lager med klarlack och där håller jag med, Kia borde förbättra sin lack. Det är naturligtvis robotar inblandade här också, men det är en ganska enkelt formel som säger att ju mindre antal lager - desto billigare. De snålar förmodligen lite här. Trots att jag har metalliclacken, så är den väldigt tunn. Kan inte ens föreställa mig hur tunn den vanliga är.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

77
Enligt vad jag hörde av en som jobbar med Audi så har A6an fått mindre problem med galvsläpp än övriga modeller efter dom förlängt tiden i badet, om det stämmer 100 skall jag låta vara osagt :)

Angående solid contra metallic så tror jag det är samma nu för tiden, förr om åren så klarlackades inte solida lacker vilket dom gör nu för tiden, underarbetet torde vara det samma eller?

78
Kanske. Det var var ÅF (Kia) som sa att metalliclackerna på Kia var tjockare än de "vanliga". Jag har lite svårt att tro det, med tanke på hur tunn den är. Slog det något hårt i min Vectra, så blev det en liten vit prick - säkert ett par lager kvar därunder. Slår det något hårt i Optiman så är det raka vägen ner i metallen.
Kör: Kia Ceed GT+, Kia Soul
Körde: Kia Optima Executive

79
Att tvätta och sköta lacken hjälper hur exakt mot stenskott? Hittade rostfläck på A-stolpen som definitivt är stenskott. Funderar på att införskaffa någon skyddsplast och sätta på bakdörrar (mer än vad som är nu), a-stolpar samt motorhuv. Tråkigt att det ska behövas dock.

Har också hört skyddsplast kan skada lacken. Någon som vet mer om det? Skrämselpropaganda för att verkstäder ska ha något att göra?
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

80
sandos skrev:Att tvätta och sköta lacken hjälper hur exakt mot stenskott? Hittade rostfläck på A-stolpen som definitivt är stenskott. Funderar på att införskaffa någon skyddsplast och sätta på bakdörrar (mer än vad som är nu), a-stolpar samt motorhuv. Tråkigt att det ska behövas dock.

Har också hört skyddsplast kan skada lacken. Någon som vet mer om det? Skrämselpropaganda för att verkstäder ska ha något att göra?
Ja om du stänger inne den minsta fukt med plasten så är det ju inte så bra :)

Tvätt, håller rent i skadan= mindre chans till rostangrepp.

Polering, rundar av kanterna på en skada som gör att smuts får fäste svårare och kan då inte lika lätt angripa skadan.

Vax eller Lackskydd, lägger ju en hinna (väldigt tunn) över skadan vilket precis som det låter skyddar skadan mot angrepp.

Vax och lackskydd brukar innehålla antingen lösningsmedel eller annat som driver bort fukt från ytan.

Rådet är att helt enkelt i alla fall tvätta bilen en gång i veckan med ett vaxschampo och använda ett sprayvax när man torkar bilen efter tvätt om man inte vill göra en vaxning/behandling av lacken. Till och med maskintvätt en gång i veckan håller rosten i schack då man får lite hetvax på bilen efter tvätt. Under mina år som chaufför så maskintvättade jag enbart paketbilen som efter tre år var i princip helt rostfri medans kollegornas bilar som blev tvättade väldigt sällan var helt sönderrostade på sina ställen.

Summan av det hela är att ju sämre skydd ju oftare måste man tvätta bilen och få på lite nytt skydd. Annars så kommer rosten. :)

Budgetlacken på våra bilar kräver nog helt enkelt att vi får jobba lite hårdare om vi vill ha bilarna fina :thumbup: