Hej, hej!
Är ny här då jag imorgon ska åka och (förhoppningsvis) köpa en Cee´d 1.6 Crdi EX Komfort SW Kombi -11. Jag har lite frågor, och hoppas på lite snabba svar. Är stänkskydden bra på den här modellen? Blir lite orolig när man läser om blästring osv, vill ju ha en bil som ser ny ut länge. Sen har jag även läst som lyktglas som skavt av lacken på bilen, någon som vet om detta problem är avhjälpt?
Nu blir jag lite OT i den här tråden, men jag tänkte bara höra hur ni upplever ljud och komfort i bilen. =)
Tacksam för svar!
MVH// Linda
Annons
Re: Fortsatt grusblästring...
62Hejsan.LindaB skrev:Hej, hej!
Är ny här då jag imorgon ska åka och (förhoppningsvis) köpa en Cee´d 1.6 Crdi EX Komfort SW Kombi -11. Jag har lite frågor, och hoppas på lite snabba svar. Är stänkskydden bra på den här modellen? Blir lite orolig när man läser om blästring osv, vill ju ha en bil som ser ny ut länge. Sen har jag även läst som lyktglas som skavt av lacken på bilen, någon som vet om detta problem är avhjälpt?
Nu blir jag lite OT i den här tråden, men jag tänkte bara höra hur ni upplever ljud och komfort i bilen. =)
Tacksam för svar!
MVH// Linda
Jag är inne på min andra Kia ceed och om man ska klaga på nå så är det lite högt vägljud när man har dubbade vinterdäck. Men visst det kan ju variera en hel del med andra märken på däcken.
På min första hade jag dom korta stänkskydden och klarade mig bra från blästring men visst nått enstaka blästringsmärke fanns det, körde nästa 3000 mil med den. Men inte mer än på nån annan bil jag har ägt.
En kompis till mig har en -09 med korta skydden som är svart och den har gått en hel del efter grusvägar och på den syns det ganska bra att det har blästrat. (syns tydligt på svarta bilar) Men som sagt det beror på var man kör.
Den jag har nu har dom nya stänkskydden som är lite längre så dom borde vara bättre. Men har inte kört så mycket efter grusade vägar. Den jag har nu har börjat närma sig 2000 mil.
Jag har inte heller haft problem med att lyktglas har skavt på lacken än iaf.
Här nedan kommer ett förslag på motorvärmare.
När dom monterade motorvärmaren på min så ville jag ha den som värmer vattnet och inte oljan. Hade den som värmer oljan på min förra och den tyckte inte jag om iaf. Så enligt mig ta den som värmer vattnet om du ska ha motorvärmare.
Jag är väldigt nöjd med min kia iaf.
64kalle2345 skrev:Vad var det du inte gillade med oljevärmaren?
Där jag parkerar är det timer i stolpen och den går inte så länge oavsett hur många minus det är ute. Så med oljevärmaren så märktes det knappt när den hade varit igång.
Mycket bättre resultat med vattenvärmaren tycker jag iaf.
65Ok, du får snabbare upp tempen med vattenvärmaren om det är begränsat med tid.
Undrar om det är någon skillnad om man har obegränsat med tid?
66Ja det blir skilnad. Min (diesel -08) brukar stå kopplad i ca 4-6 timmar när jag är på jobbet, och vid ca -10 grader så kommer värmen fortare i motorn än om den inte varit inkopplad. För mig är det viktigare att oljan blir lite varmare än vattnet.kalle2345 skrev:Ok, du får snabbare upp tempen med vattenvärmaren om det är begränsat med tid.
Jag har kupévärmare, och värmen den ger till kupén räcker gott tills motorn blivit varm.
67http://www.ebay.co.uk/itm/2-x-WIDE-Mudf ... 342wt_1163
Ett par rediga stänkskydd funderar jag på att köpa nu när man har 19" 225/35 8"breda fälgar. Vad tror ni?
Ett par rediga stänkskydd funderar jag på att köpa nu när man har 19" 225/35 8"breda fälgar. Vad tror ni?
KIA Sorento XM (R) 2013 http://www.garaget.org/?car=394570
68Fult somjockejr skrev:http://www.ebay.co.uk/itm/2-x-WIDE-Mudf ... 342wt_1163
69Ska kolla på en begagnad ceed imorgon hos aros auto, bra att veta att de inte alltid har så bra koll på garantin! Bilen vi ska titta på har små, små blästringsskador på huven (gått 6000 mil...). Nu vet jag inte om de ens gått igenom grundfärgen osv, men iaf, tror ni det kan bli problem med fel som uppstod med tidigare ägaren med garantin?Robin_79 skrev:bilen jag köpt är från Aros Auto i Västerås och dom sa att Kia sagt nej till allt, men när jag började gräva lite mer i det så visade det sig att Kia sverige aldrig hade fått varken bilder eller information från dom. Åkte då till Västerås "stora" Kia dvs Windahls pratade med dom och pang 3 dagar senare så fick jag ett telefonsamtal från dom med meddelandet att såklart Kia fixar det där det är ju garanti så får du lånebil också.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11
70Glöm att de tar det på garantin.sandos skrev:Ska kolla på en begagnad ceed imorgon hos aros auto, bra att veta att de inte alltid har så bra koll på garantin! Bilen vi ska titta på har små, små blästringsskador på huven (gått 6000 mil...). Nu vet jag inte om de ens gått igenom grundfärgen osv, men iaf, tror ni det kan bli problem med fel som uppstod med tidigare ägaren med garantin?Robin_79 skrev:bilen jag köpt är från Aros Auto i Västerås och dom sa att Kia sagt nej till allt, men när jag började gräva lite mer i det så visade det sig att Kia sverige aldrig hade fått varken bilder eller information från dom. Åkte då till Västerås "stora" Kia dvs Windahls pratade med dom och pang 3 dagar senare så fick jag ett telefonsamtal från dom med meddelandet att såklart Kia fixar det där det är ju garanti så får du lånebil också.
[color=#413839][size=85]nu: Cee'd SW -11 128 hkr Komfort Piston Grey
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]
då: pro_cee'd -08 140 hkr Sport Cassa White[/size][/color]