Annons

Re: Vinter och kia ceed är ingen bra kombination.

61
Jag köper helt och fullt att i jämförelse med slangvärmare så år kontakthämmade en katastrof men jag skulle i välja bort värmaren helt för det. Men det finns ju uppenbarligen firmor som kan erbjuda slangvärmare. Samtidigt är det konstigt att firmorna menar att det är så mycket billigare och enklare att montera kontakt värmaren när det helt uppenbart är fler som vill ha och är beredda att betala pengarna det kostar att montera slangvärmare.
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit
Annons

62
Lindgren_021 skrev:Jag köper helt och fullt att i jämförelse med slangvärmare så år kontakthämmade en katastrof men jag skulle i välja bort värmaren helt för det. Men det finns ju uppenbarligen firmor som kan erbjuda slangvärmare. Samtidigt är det konstigt att firmorna menar att det är så mycket billigare och enklare att montera kontakt värmaren när det helt uppenbart är fler som vill ha och är beredda att betala pengarna det kostar att montera slangvärmare.
Finns det någon i södra Stockholm som har en bensin Ceed med slangvärmare monterad? Isf på vilken verkstad? Jag är nämligen intresserad av att ringa och se om de kan sätta dit en sån på min bil. "Min" verkstad påstår ju att slangvärme inte erbjuds.

63
Farbrorn skrev:
mattiasbredberg skrev:
Lindgren_021 skrev:Problemet är att de flesta anser att den värmare som verkstaden monterar är skräp och skiter då helt motorvärmare istället.

Då får man ju som det så fint heter skylla sig själv. För skillnad gör det oavsett vilken värmare man sätter i.
Jag kan ju ha helt fel, men varför skall man lite mer på dig än på Vi Bilägare?
Även Nacka Biltrim som jag pratade med sa ungefär samma sak. Kontaktvärmare=skit, Slangvärmare=ok men inte mycket mer. Tyvärr fanns inte det till Kian.

Jag har en kia ceed 1,6 crdi och jag har då slangvärmare i den. Tycker det fungerar utmärkt för mig iaf.
Du får fråga farbrorn vart han bor :idea:
//Mattias

64
Håller helt klart med om att man ska använda motorvärmare under vintern, tyvärr har jag inte tillgång till motorvärmare på jobbet, där av skulle det kunna vara roligt att kunna lita på att bilen startar på vintern även om det blir kallt, för man hamnar ju på andra ställen där man inte kan använda motorvärmaren..
Kia ceed sw crdi 2008

66
Trident skrev:Var inne med bilen idag till verkstaden. Ett glödstift var trasigt och skall bytas. Hoppas att felet var så enkelt.
Va roligt att dom ville hjälpa er med era svårstartade bilar. Jag fick kallahanden eftersom datorn inte visade att där va nått fel.
Ska be en riktig mekaniker utan dator kolla om där e nått trasigt glödstift.
KIA Cee'd 1.6 CRDI -08

68
kalle2345 skrev:Kan verkligen kontaktvärmaren vara skadlig för motorn.
Har inte hunnit montera min ännu men den var dyr och den var det
bästa alternativet enligt Kia
Jag läste en artikel i Vi Bilägare för några år sedan där de först och främst kom fram till att kontaktvärmare är rätt värdelöst eftersom den inte få upp värmen i motorn något egentligen.

Sen har jag ett minne av, men jag hittar inte artikeln, att det i alla fall är lika bra för motorn att vara utan eftersom den värme som kommer är så ojämt fördelad. Delar av motorn är -20 och delar är typ -5 eller motsvarande temp. skillnad. Skulle vara kul att hitta artikeln igen, men jag har inte lyckats.

När Kia säger att det är det bästa alternativet så kan det ju vara så att de egentligen menar att det är det enda alternativet. Det svaret fick jag när jag ringde min aukt. Kia (och Ford) verkstad.

69
mattiasbredberg skrev:
kalle2345 skrev:Kan verkligen kontaktvärmaren vara skadlig för motorn.
Har inte hunnit montera min ännu men den var dyr och den var det
bästa alternativet enligt Kia
Jag läste en artikel i Vi Bilägare för några år sedan där de först och främst kom fram till att kontaktvärmare är rätt värdelöst eftersom den inte få upp värmen i motorn något egentligen.

Sen har jag ett minne av, men jag hittar inte artikeln, att det i alla fall är lika bra för motorn att vara utan eftersom den värme som kommer är så ojämt fördelad. Delar av motorn är -20 och delar är typ -5 eller motsvarande temp. skillnad. Skulle vara kul att hitta artikeln igen, men jag har inte lyckats.

När Kia säger att det är det bästa alternativet så kan det ju vara så att de egentligen menar att det är det enda alternativet. Det svaret fick jag när jag ringde min aukt. Kia (och Ford) verkstad.

Artikeln du syftar på är från vi bilägare nr 15 2007.

http://www.hardenborg.se/Komponenter/motorvaermare.pdf

Testet är gjort på en V70 och en Skoda och man ser också att temperaturen varierar kraftigt mellan bilarna.
Samt att temperaturen skiljer betydligt mer mellan vänster och höger sida med slangvärmare än med kontaktvärmare.

Slutsatsen blir väl att man ej kan säga att det är skit med kontaktvärmare så länge man inte har fakta i form av temperaturer på sin egen bil.
//Mattias

70
Jo, men att nå 0 grader som Volvon når är väl inte särskilt imponerade efter 3 (!) timmars inkoppling.

Skodan som når -11 grader är ju mer eller mindre värdelös, tom efter 3 timmar.

Hur det skulle bli på Kia är ju inte någon som testat som du nämner men inget tyder väl på att det skulle bli bättre än för Skoda/Volvo?

Nu när jag får artikeln serverad ser jag det jag reagerade på då: "Dålig cirkulation kan medföra stora temperaturdifferenser som i sin tur kan påverka motorns elektroniksystem"