Samma här, jag kan komma ner i exakt 0.5 om jag kör i 90 på raksträcka men ligger oftast runt 0.6.
Men eftersom inga av oss har kontrollerade förutsättningar när vi testar kommer det aldrig att bli en ärlig jämförelse. Bara spannet mellan 90-110 på KIAN gör att den dricker mycket mer än 70-90. Last, däck, körstil, bränsle osv spelar ju in.
Skulle vara helt klart intressant att se en oberoende test, alltså oberoende av testcentren, som mäter under verkliga förhållanden och en längre tid. Synd att de officiella värdena är mer till för tillverkarna än förarna som oftast bara har anekdoter att gå på som jämförelse. Men jag har för mig att jag läst att vissa tillverkare fått gå ut och justera upp sina siffror i efterhand. Bland annat Volvo. Men nu bjussade jag just på ytterligare en anekdot eftersom jag inte ens kommer ihåg var jag läste det
/Peter
Rasmussen skrev:Förbrukningsvärdet på min Volvo V70 2,4D 2010 stämmer bra med det Volvo går ut med i broschyrerna, tycker att det verkar vara väldigt stora skillnader från den ena till den andra Kia ägaren. Frugans Kia dricker en deciliter mindre än polarens, han kör 80% landsväg/motorväg, frugan kör i stadstrafik och mindre landsvägar ändå drar hennes mindre, frugans har rullat 500 mil, polarens har rullat 400 mil.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com