Inlogg skrev:DavidB skrev:para skrev:
Nja, 185/65 och 195/65 är mått på själva gummit och nu var det väl insida fälg som tom emot?
Vi hade en ceed sw 2008 bensin ceed förut och nu i vintras körde vi med samma vinterhjul på nya bilen ( 2013 ceed crdi sw) och jag är (nästan) 100 på att det är 15 tum. Har dom på däckhotell så jag kan tyvärr inte dubbelkolla nu.
Minns att det skrapade i när jag rullade ut från däckverkstaden och hade bytt till vinterhjul så jag fick åka in igen direkt. Det var en balansvikt som skrapade emot bromsoket så det kan ju inte vara såvärst mycket frigång till fälgens insida.
Kanske beror det på vilken fälg men har, inerdiametern olika alltså?
Bredden på däcken har även med fälgbredden att göra, så har du ett 185 brett däck så sitter det troligen på en fälg som är 5,5 tum bred medans 195 breda däck passar bäst med 6,0 breda fälgar och som vi såg i tabellen ovan är 6,0 minsta fälgbredd för nya Ceeden, går man under det får man nog lätt problem men det kan gå som sagt. ET spelar också roll, ju mer fälgen kommer inåt i hjulhuset ju trängre blir det för oket, som också visas i tabellen så har gamla Ceeden ett ET på 47 och nya 46 vilket betyder att på nya Ceeden breddar fälgarna ett antal mm utåt i hjulhuset vilket ger mer plats innanför då ju fälgen är liksom konisk på insidan.
Tycker att det är något skumt här, varit i kontakt med 4 olika verkstäder i Göteborg och ALLA sa att R15 inte passar. Jag har nu bestämt mig för att köpa R15 dubbfri vinterdäck. Pang! igår köpte jag originalfälgar på blocket (plåt fälg 600kr)
mått 15"
X6 breda
bultmönster 114,3/5
Navhål 67,1
Nu skall jag köpa mig ett par Continental/ContiVikingContact 5. Var inne på bythjul.com och dem visar fel mått (185 65R15) ringde och påtalade detta, bythjul sa "vi ska titta på det".
Ringde sedan kia.com för att fråga vad som gäller och operatören sa att R15 195 65 skall passa men samtidigt sa han att om man har orginal R17 då måste vinterdäcken vara R16, har man R16 kan man ha R15. Till slut sa han att han skulle kolla upp detta och höra av sig på måndag med vad som gäller då jag påpekade att 4 olika verkstäder sa att det inte gick med R15. Vidare tänkte jag testa senare idag med 1 plåtfälg ifall den passar på kia:n. Bara bort med ett hjul in med plåtfälgen R15 och se ifall det tar emot någonstans så som många påstår att det gör.
Håll tummarna.

Ok, nu försökte jag sätta dit ett par fälgar 196 65 R15 och mycket riktigt så tar fälg jä#^% på bromsoket.
Mitt dilemma är nu varför i heeeelv... Kia väljer att skriva i rekommendationen att R15 på Kia Ceed 1,6 CDRI -13 skall gå, jag har redan varit i kontakt med Kia och dem skall återkomma på måndag.
Återstår att se vad deras svar blir.
"Kia just slaped me on the face"

KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.