Sida 4 av 6

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 03 aug 2010, 07:51
av JohanL
Vid återcirkulation så drar ju ac'n mindre energi då dden inte behöver jobba lika mycket för att kyla och avfukta redan kyld och avfuktad luft.

Men jag tror jag håller med om att ac'n på kia drar relativt mycket soppa jämfört med andra bilar jag haft.

Ni kan väl skriva var ni oftast tankar för att se om det har nån betydelse om man kör på till exempel Preems eller Statoils mirakeldiesel jämfört med standarddiesel. Jag själv tankar oftast på Tanka som har OKQ8 som bränsleleverantör.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 11 aug 2010, 21:48
av thomasd79
Jag kör ganska mycket korta sträckor blandat med en och annan längre. Ligger runt 0,6.
Har aldrig kommit unde 0,56 hur snålt jag än kört !
Tycker det varierar mycket mellan olika bilar !
Tankar oftast på Preem.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 12 aug 2010, 08:04
av JohanL
Nytt rekord fast åt fel håll.

En tank med i princip bara en massa körande inne i stan med en massa små kortturer. Samt några mil med ett mindre släp. Längsta långturen var på 8km.

0,76 l/mil både enligt dator och enligt uträkning efter tankning.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 06 sep 2010, 09:21
av JohanL
Jag har nu kört en halv tank med svavelfri europadiesel och där ligger nog orsaken till att det är svårt att komma ner i de utlovade 0,45. Jag har tidigare alltid legat mellan 0,52-0,57. Men med europadieseln så ligger jag nu på 0,47 med samma körning som tidigare.

Det är altså vår svenska specialgojja (diesel MK1) som är orsaken till problemet med vår relativt höga förbrukning.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 06 sep 2010, 12:54
av Backis
JohanL skrev:Jag har nu kört en halv tank med svavelfri europadiesel och där ligger nog orsaken till att det är svårt att komma ner i de utlovade 0,45. Jag har tidigare alltid legat mellan 0,52-0,57. Men med europadieseln så ligger jag nu på 0,47 med samma körning som tidigare.

Det är altså vår svenska specialgojja (diesel MK1) som är orsaken till problemet med vår relativt höga förbrukning.
Har upplevt precis samma fenomen. Vid körning i Europa sjunker förbrukningen nästan en deciliter per mil.
Så något med den svenska dieseln är det allt, som gör att förbrukningen ökar.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 04 apr 2011, 18:26
av Grief
Körde i helgen Skaraborg - Skåne på 0,49 l/m enligt färddator och 0,48 mätt förbrukning - det tycker jag är riktigt bra, särskilt med tanke på att jag snittade 120 km/h större delen av vägen enligt GPS:en.

Åkte på Nokian WR G2 195/60 R15. 2.6 kg tryck och bra med last i bilen.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 05 apr 2011, 21:44
av knutinge
Min 2.0D 140hk drar med 16" vinterdäck 0,6 och med 19" sommardäck 0,65
Med husvagn totvikt 1470kg ligger den på 1,1

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 07 apr 2011, 17:42
av petnoga
Bästa snittförbrukningen på hel tank: 0,523 l/mil (95,61 mil på 49,98 liter). Bla. hemresa från Norska havskusten.

Sämsta snittförbrukning på hel tank: 0,800 l/mil (54,37 mil på 43,51 liter). Frankfurt-Puttgarden, nattkörning... 170 km/h i marschfart, 199 km/h topp enl. GPS.

Totalsnitt sen bilen var ny: 0,6041 l/mil (3162 mil på 1910,19 liter).

Färddatorn visar i regel 5-8% lägre förbrukning än verkligt.


/Petrus, Västerås

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 22 apr 2011, 19:01
av addal
Jag brukar ligga under 0,5 med 1,6 CRDI -10 ej SW(nu 0.46) enligt datorn och det har stämt bra när jag har kollat med påfyllt bränsle. Men all körning som avviker från jämn hastighet på rak väg försämrar värdet en hel del, tycker att kraftig motvind eller tom. sidvind försämrar förbrukningen. Sedan så är trafiktempot här på Gotland ganska lugnt med mest 80 och några 90 vägar.

Re: Personbästa och personvärsta

Postat: 25 apr 2011, 08:00
av Peter
Mellan 0.49 och 0.50 Stockholm-Åmål-Stockholm (cirka 80 mil). Lagligt hela vägen (enligt GPSen) med farthållare och AC på hela tiden. Mest 110-väg. 128Hk 2011 SW sommardäck.