Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

31
Det som många pratar om här när det gäller rost på bakluckan / galvsläpp / bubblor mm....
Har ni fått det åtgärdat, även om det var extremt litet?

Saken är att jag upptäckte 2 dagar efter jag hämtade ut bilen (9 mars i århämtade jag den, så 11 mars upptäcktes det)
att jag hade en liiiiiten rostfläck precis ovanför glasrutan på bagageluckan (typ vid skåran) samt 1-2 småprickar vid
sidan om fläcken... försökt ta bild men svårt utan en bra kamera (eller skit bakom spakarna).
När jag då åkte raka vägen till Hedins i Mölndal (bilvaruhuset) så följde en med ut och tog kort (hur nu
det såg ut med tanke på en budgetkamera) samt sättet de uppförde sig på, fick mig att känna sig dum, och
lite väl försiktig, kändes som att de bara tog kort för att jag skulle vara lugn på något sätt, och jag hade
bett dem om det för framtida ev. problem.

Nu idag upptäckte jag även spricka runt skruven till höger på bromsljuset upptill på bakluckan, därav
en massa kondens i hela bromsljuset just nu.

Så jag skall ringa och säga till dem om bromsljuset, dock tänkte jag bara höra om man kan kräva något
angående fläcken? är rädd att det skall gå om intet, och jag om 5 år står med en förfärlig baklucka.
Fläcken är ju extremt liten, men var eran det med? Den lär ju sprida sig med åren, vore konstigt annars.
Detta blev kanske en aning snurrigt, men hoppas någon som orkade läsa igenom detta förstår och kan
ge mig något bra svar!

Mvh
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11
Annons

Re: Rost på bakluckan - klistrad

32
Jag upptäckte också rost på min bagagelucka för några veckor sedan. Det är en 2010 uttagen i november 2009. All rost är runt bakrutan. Två större rostfläckar under rutan på var sin sida samt flera små ovanför bakrutan. Jag åkte till Hedins Bil i Uddevalla. Den lackansvarige var ej där men en annan följde med mig ut, tog kort och bad mig återkomma i mitten på augusti efter semestrarna. Han ville inte svara på om det skulle gå på Kias garanti men han sade till mig att gör det inte det så löser vi det ändå. Så jag känner mig nöjd med bemötandet. Jag hoppas att det fungerar smärtfritt när det väl blir tal på att åtgärda det också.

Men de har fixat småsaker för mig utan extra kostnad i samband med däckbyte och service tidigare så jag är vid gott mod än så länge.

Re: Rost på bakluckan - klistrad

36
Trodde att KIA fått bukt med rostproblemen, speciellt galvsläppen men idag hittade jag fem rostbubblor på bakluckan på min ett år gamla 2011 som rullat 1000 mil. Precis som med den förra tog det ungefär ett år innan bubblorna dök upp. Har flyttat så får se vad återförsäljaren på orten säger. Det är ju inte direkt ett okänt problem. Blä.

/Peter
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Rost på bakluckan - klistrad

37
Jag får väl också vara med i rostklubben. Var på Kia & visade bakluckan de tyckte inte att det är ett garantiärende eftersom det såg ut som att det var slipat nedtill på bakluckan. Enligt mig såg det ut till 100% som att det var bättrat med lackstift. Rostbubblan på bakluckan var det också gnäll om att det ser ut som att någon petat med ett vasst föremål, därav rostbubblorna. -Ja, instämmer, så såg det faktiskt ut som.

De tog i alla fall lite bilder & skulle skicka bilderna till Kia...
Efter 1 vecka fick jag ett samtal att nedre delen av bakluckan kommer att omlackas.
"Fina fisken", men nu blir det att cykla i snöstormen & en dyr hyrbil. :roll:
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW -2010

Re: Rost på bakluckan - klistrad

39
Hej!

Vi har en Ceed 2009, "nyare modellen", uttagen 20100129.

Den första rosten på bakluckan upptäcktes efter ett år, av ren slump.
I samband med detta även blästringsskador på sidorna. Detta trots att jag efter en slump hört talas om att det skulle bytas stänkskydd för att förhindra detta. Jag kontaktade Hedin bil i Borås redan då och frågade om de skulle byta stänkskydd direkt, med de sa att de inte hade några än osv.
De kunde alltså stoppat detta på min bil.

Hedin fick in bilen för omlack, allt utom huv och tak. Detta gick på garantin, så det var lugnt.
Jag krävde och fick hyrbil, alla 7 gånger den var inne...
Jag vet inte om det var bristande kommunikation mellan Hedin och lackverkstaden/rekondavdelning, men 7 gånger tog det innan de lyckades göra arbetet riktigt.
Första gången hade de inte lackat bakluckan (ursprungsfelet).
De andra gångerna, inte i ordning var det: rinn, skiftningar, grundfärg på insidan av dörrar, slipdamm hela bilen så man kunde rita gubbar överallt. En av gångerna hade de försökt ta bort grundfärgen på insidan av dörren med aceton eller så, för då hade de även tagit bort lacken... Omlack av insidan även.

Jag är faktiskt inte särskilt petig av mig, men när de ska göra ett jobb vill jag gärna att det blir riktigt utfört.

Meningen med detta inlägg är att det är definitivt lönt att hålla koll på bagageluckan, för igår upptäckte jag en stor rostblabba jämte handtaget igen... Verkar inte som omlack löser problemet.

Jag synar inte bilen dagligen, jag kör den ganska sällan då mun fru har den mest.

För övrigt har jag haft/ har problem med bromsarna, som så många andra.
Skeva skivor (svarvade en gång av Hedin), skeva efter ca 100 mil igen, ingen åtgärd av dem.
Handbroms slakar sig hela tiden.
Vår bil sliter även ett av framdäcken snett.

Idag har den gått 7200 mil och förutom ovanstående har den fungerat utmärkt.

Hedin i Borås har inte det kundbemötandet och kompetensen som krävs, anser jag (och många med mig).
Vad sägs om följande:
"Alla 4 bromsok kärvar, därav skeva skivor. De ska smörjas upp en gång per år", säger Hedin.
"Bra", svarar jag, "Då är jag ju på den säkra sidan eftersom ni servar min mil en gång per år?"
"Nej, bromsoken smörjar vi bara varannan service, vill kunden ha det gjort varje gång, måste kunden själv tala om det"
...

Hur i hela fridens namn ska jag som kund kunna veta detta?

Skivorna är fortfarande skeva och oken körvar en del, mycket riktigt, trots att det är mycket kortare tid än ett år sedan den servades...

Trots detta är faktiskt bilen en av de trevligare att köra, tycker jag.


Hela historien sätter mig i ett dilemma. Vi tänker oss att byta ut bilen snart och jag gillar Kia.
Den nya Ceeden har jag provkört och tycker om. Kombiversionen dröjer ju tyvärr, men det lutar ändå åt den.
Löjlig prisökning och Hedin bil är på minussidan, garantin och att den känns helt riktig på plussidan.

Jag vill ändå säga att alla på Hedin inte är inkompetenta, det finns en kundmottagare som är på "min sida" och även säljaren av bilen är mycket bra att ha att göra med. Detta väger faktiskt tungt.

Ett alternativ är ju naturligtvis att köpa bilen på ett annat ställe, men de ligger bra till för service och allt.

Mitt bemötande på Kia i Göteborg, när jag skulle köpa denna bil, är inget jag tar upp hör, på grund av utrymmesbrist...
Jag kan ju i alla fall tipsa Kias säljare om att se på kunden, när han pratar med dig, inte titta över huvudet på nästa kund och svara på de frågor jag ställer, inte de frågor som du tror jag ställer...

Ha en fin dag!

mvh Alex

Re: Rost på bakluckan - klistrad

40
Hej igen!

Synade vår Kia idag och hittar ingen mer rost än ovan nämnda bakluckeproblem.

Vad jag däremot fann var att den är mycket hårt blästrad igen, vid "hundbenen och bakdörrens bakre kant.
Vi fick omlackat bilens sidor och baklucka sommaren/hösten 2011. Efter det har den gått kanske 1500-2000mil, varav egentligen inget på grusväg, utan detta är från "normala" vägar.
Suck!

Vad som var ännu konstigare var att lacken har "krypit" under klarlackan.
Alltså det låter helt otroligt, men själva täcklacken, som är mörkgrå, har krypit bort från grundfärgen, som är svart, på flera ställen. Under klarlacken? Är detta ens möjligt?

Efter att ha lämnat bilen sju gånger för lacken, som jag skrev om innan, kan ni vara säkra på att jag synade hela bilen löjligt noga, när jag hämtade den sista gången. Detta har alltså kommit senare.
Bilder finns på denna länk: (jag vet inte hur man lägger in dem i meddelandet).

https://picasaweb.google.com/1120638726 ... 9ofVp-OVTA


Är det någon som sett detta förut?
Finns också en bild på rosten på bagageluckan.

Ha en fin dag!

mvh Alex

Återgå till "Problem"