Hej, vad gäller omlackering så hade även jag blästringsskador på min Kia Ceed kombi 2008. Min var i grafitgrå metallic så det syntes väldigt väl. Mitt grundproblem var ju rosten och det gjorde att man fick lacka om dörrarna bak bl.a men de gjorde ju att bakdörrarna inte matchade resten av bilen som då såg förjävlig ut eftersom resten av lacken på bilen var sedan 2008 och börjat mattas av lite. Trots nya stänkskydd så började bakdörrarna blästras fort igen efter lackeringen då de inte satte dit någon skyddsfilm utan de fick jag själv begära i efterhand.
Jag har haft mycket äldre bilar än denna och de såg inte ut så som min gjorde så visst var de ett designfel.
Som slutkläm kan jag ju också nämna lite om de återförsäljarna som jag besökte under mitt ägande och hur man hanterade mitt rostproblem:
Förenade Bil i Tagene, Göteborg:
Personalen kunde inte hantera mina rostproblem, pratade med deras verkstadschef och han var inte intresserad av att åtgärda felen. Fick mao ingen hjälp alls. Förtvivlat läge så jag får kontakta nästa återförsäljare.
Förenade Bil, Sisjön, Göteborg:
Verkstadschefen nekade mig hjälp med rosten som uppkommit på olika ställen på bilen med följande motivering: "Vi har så mycket rostproblem med Kia bilar att vi kan inte ta emot din bil då du inte köpt den här"...
Min bil var såld av Förenade Bil men på annan ort...Att jag hade servat min bil hos Förenade bil i Sisjön för ockerpriser spelade alltså ingen roll längre!
Hedin Bil Mölndal, Göteborg:
Som nämndes ovan, de gjorde riktigt dåliga jobb och jag fick åter prata med verkstadschefen. Det var mycket snack men "liten verkstad" om man säger så. Åker aldrig dit igen.
Annons