Annons

Re: Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

31
Alien skrev:...Slutligen var det inte ekonomiskt för oss att välja diesel då vi kör ca 1500mil/år.
Det med 1500mil/år stämmer inte riktigt. Diesel vs bensin priset varierar rätt så kraftigt fram och tillbaka. Jag valde en 1,7D även om jag också kör ca 1500-1800mil/per år.

Varannat års service är bekämt och sparar också pengar (egen tid). Jag tror också att andrahandsmarknad ser bättre ut för diesel än bensin sett på 3-4 års sikt.

Ditt påstående är korrekt om man ser det på sin "egen" ekonomisk situation och hur man värderar saker och ting :)
Annons

32
Jag tycker att dieselpriset i och kring Stockholm har varit mer eller mindre exakt samma eller högre än bensinpriset. Med en extra skattekostnad för dieselbilar på X000kr varje år så måste du köra bra långt för att spara in det...om nu förbrukningen lite mindre och literpriset må vara lite lägre ibland.

Sen är inte dieselbilar dyrare att serva, även om det bara är en gång varannat år? Har du dessutom automat blir det ytterligare lite dyrare än om du har manuell.
Vit KIA Sportage MY12 - [ Waxdepån | JJC Race And Rally | J&J Automotive | Prestandabelysning ]-

34
För min egen del, så väljer jag bort extra plastbitar och "lull-lull", och lägger de slantarna på motorn istället...
Har tröttnat på bensinare utan vrid och massa växlar, så en 184á med automat för mej.
Kommer förmodligen bli dyrare pga bilskatten, men till vardags mkt roligare att köra.
Sportage executive

Köpa ny Sportage, vad skall man ha?

36
Titanium skrev:Diesel och automat is da shit :D
Visst kostar det lite mer, men det är det värt!
ja det är det verkligen!
När man lär på eco mode kanske det påminner om dem mindre motorerna?
Då går det segt.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

38
Tom-Erik skrev:Fritt upp till var och en att köpa det han anser är rätt eller söka den "rätta körkänslan". Intressant artikel här från Vi Bilägare, besinvarianten vinner stort över dieseln.
http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... oner-32219

Ha de
bra info för de ekonomiska!
Men tror inte man tänkt ekonomiskt från början om man skaffar en suv?

Om man vill ha en bil med bra fart i ta 2.0 Crdi awd med komfort paketet.
Om man vill ha en"billigare" med mindre fart i ta bensinaren med minsta motorn.

Så blir alla nöjda.:)
Vit 2012 Kia Sportage 2.0 CRDi AWD Executive + komfort, skinn, navigator, automat, panorama soltak, dragkrok, sidosteg + hasp plåt fram, bak.

39
rickard80 skrev: bra info för de ekonomiska!
Men tror inte man tänkt ekonomiskt från början om man skaffar en suv?
:shh:
rickard80 skrev:Om man vill ha en bil med bra fart i ta 2.0 Crdi awd med komfort paketet.
Om man vill ha en"billigare" med mindre fart i ta bensinaren med minsta motorn.

Så blir alla nöjda.:)
:thumbup:
Men den lilla bensinaren är sjukt ekonomisk (för mig) i jämförelse med min föregående saab Aero automat som drog 1,3 i stan och 0,75 landsväg.
Kian drar iofs också 0,75 ca i 110 KM/H men i stan bara 0.85-0.9 och sedan skilljer det 4000 i försäkring och 2000 i skatt :clap:

Tycker inte heller jag saknar draget i saaben (250HK), man blev så hetsig i trafiken på nå vis. Nä det passar mig bättre med en 1,6 liters motor med 135 hk för då kan jag inte köra som en idiot :wave:
//Mattias

2012Kia sportage 1.6 EX Komfort vit

40
Tom-Erik skrev:Fritt upp till var och en att köpa det han anser är rätt eller söka den "rätta körkänslan". Intressant artikel här från Vi Bilägare, besinvarianten vinner stort över dieseln.
http://www.vibilagare.se/reportage/dies ... oner-32219

Ha de
Skitbra artikel! Åker alltid mer än brytpunkten så det var synd att pengarna inte räckte till en diesel vid inköpet :-P men verkar som de flesta inte gör det....
Kia Optima 1,7 CRDi Executive 2013 - Svart metallic
Kia Sorento 2,2 CRDi Executive 2011 - Svart metallic
Kia Sportage 1,6 Komfort 2011 - Svart metallic
Kia Picanto 1,1 Ex 2004 - Grå Metallic