Annons

Re: Dieselförbrukning

21
Linus skrev:Vår har nu gått ca. 400 mil.
Kört mestadels 80-110 väg och runt 14 mil/dag, sambon kört mesta delen och då går det långsamt och försiktigt ;)
Använder alltid motorvärmare.
Ligger på mellan 0,53 och 0,56 på alla tankar hittills.
Noga uppmätt och bokfört.
Färddatorn är en glädjemätare, visar mindre, runt 0,48.
Med risk för att bli "utbuad" så tycker jag det är rätt dålig förbrukning!
Min förra gamla Audi A3-97 tdi med 40.000mil på mätaren drog samma och då körde jag (betydligt hårdare alltså...).
Kan inte tänka mig att den gamla 1.9 tdi-motorn var utvecklad för att vara så snål som möjligt så som Ceedens motor sägs/skall vara...

Miljöbil och sparbössa, ja kanske på pappret :roll:

(Hastighetsmätaren är visar 9 km/tim för mycket jämfört med GPSen.)

/Linus
Håller med, förbrukningen är inte jättelåg. Men den är fullt acceptabel anser jag, min drar runt 0,5 l/milen.

Hastighetsmätaren i min bil visar också ca 9 km/h fel.
Så om ni undrar varför folk blinkar, tutar och kör om som stollar när ni ligger i 90km/h, så är anledningen att ni i verkligheten kör 80 km/h :D
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Annons

23
Lägsta förbrukningen hittills är 0,51 lit/mil, men under de kallaste perioderna med kallstarter, korta körningar och tomgång har jag tangerat 0,68 lit/mil. Har nu kört 800 mil och förväntar mig ännu lägre förbrukning efter 1500 - 2000 mil.
Kia Carens 2,0 CRDi 140 hkr 6-vxl 7-sits 2010, tidigare SAAB 9-5 BioPower 2007

Snålvarg !

24
Åkte i går kväll hem från Alingsås till Falun och fick "all time low" i förbrukning.
Nollade vid avfärd och när jag passerade Örebro efter ca 25 mil visade färddatorn 0,40 l/mil !
Hemma i Falun efter ca 44 mil hade det stigit till 0,42 l/mil

Försökte hålla hastighetsgränserna där det var möjligt, körde på "verkliga" farter enligt gps:en som ju ligger uppåt 10% högre än Kia:ns hastighetsmätare som är en riktig glädjemätare.
Bra väglag upp till Örebro och jag misstänker att det var en bra medvind också som hjälpte till att få den låga förbrukningen.
Från Örebro blev det sämre väglag och mer backar och då steg förbrukningen något men ändå....
Visst, när jag såg hur lite det gick åt körde jag kanske snålt men definitivt inte extrem "gubbkörning", det skulle gå att komma ännu lägre om man hade det som mål.
Bilen har gått 4000 mil.
Jag har dubbfria vinterdäck jag var ensam i bilen med en del last bagaget. Soppan kom från Shell i Lerum, dom kanske säljer "Europadiesel" ?

26
Har bara kollat färddatorn mot tankad volym genom körd sträcka en gång och då blev skillnaden inte så stor för mig, bar runt 3 % fel. Fast jag har inte kollat hur fel vägmätaren visar.
För att få en "riktig" siffra skulle man behöva fylla tanken, nolla trippmätaren på bilen och i gps:en, köra en längre tur helst på landsvägen och sedan tanka på samma sätt som förut. Då kan man göra en beräkning av verklig förbrukning.
Kräver en hel del planering och en förestående längre resa samt att man kommer ihåg att göra allt detta...
Har någon kollat bilens trippmätare mot en gps? Skall göra det vid tillfälle.

Hur som helst kan man ju undra varför förbrukningen blev så låg denna gång. Annars borde det nog ha blivit 0,48-0,49 kanske.
Om nån bor runt Göteborg så kanske det finns kvar "bra" diesel på Shell i Lerum :D

28
Nu har frugans ceed sw crdi 2011 rullat 500 mil, färddatorn visar 0,46 l/mil med vinterdäck och + grader, jag är jävligt impad av det mesta, själv drar jag en repa med den så fort jag får en chans. Polaren testade den för någon månad sedan, detta slutade med att han numer oxå är ägare till ny ceed sw crdi.
Volvo V70 2,4D 2010, Kia Ceed SW CRDI Eco Komfort 2011

29
Min bil drar i snitt 0.55 l/mil med odubbade vinterdäck. (uppmätt värde) Då kör jag
25 % stad..75 % lansväg. Är supernöjd med den låga förbrukningen. Körde Volvo V70 turbo (bensin)
tidigare och då var man överlycklig om man kom under 1.2 l/mil :shock:

Men troligtvis kommer förbrukningen att öka något när sommardäcken åker på.
ProCeeden har ju 17*225*45 däck och kan tänka mej att dom rullar något tyngre. Och stötigare ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

30
0,53-0,59 enl. färddatorn. 0,6042 enligt excel sen bilen var ny (30634 km).

Förbrukningen verkar vara på väg ner, antingen är det värmen eller så är det att den börjar bli helt inkörd.
Petrus
Cassa White Ceed 1,6 CRDi Sport 5D 2010