Annons

Re: Trög växellåda?

21
Jag har problem ibland när jag växlar ner ifrån 6:an till 5:an. det känns som sirap i växellådan. Går väldigt trögt att växla. Problemet är att det är väldigt sporadiskt. Ibland 3-4 ggr på en biltur till jobbet på 2,5 mil och sedan upphör det i en vecka eller så. Därför är det ju svårt för verkstaden att hitta något. 2011 som går 1200 mil.
Annons

22
Är det ingen av er som upplever att det kärvar att få i backen?
Jag sitter ibland och måste hålla på 3 gånger för att få i den. Ibland via 1:a och lite drag sedan går backen i korrekt.

Jag har en Kia Ceed '11
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Komfort EcoDynamics, Cassa White, 128 hk

25
JohanL skrev:TRor vi alal har problem med detta då och då. Ibland så måste man läga växeln i friläga innan det funkar att få i backen.
Håller med JohanL. Tror de flesta upplever detta i samband med växling till backväxeln. Har iallafall varit så på andra Ceed:ar (och många andra bilar) jag kört.
Jag stör mig personligen inte på detta.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

26
Jag har den engelska manualen i digitalt format på min dator och där står följande:
The gearshift lever must be returned to
the neutral position before shifting into R (Reverse).
Jag vet inte hur ni gör men jag genar oftast så mycket som möjligt när jag växlar mellan 1an och R. Är ju inte säkert att man då passerar friläge. Sen är säkert detta problem tydligare när bilen är ny jämfört med en insliten som jag i alla fall tidigare var van med.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

27
Tycker själva växelföraren är lite väl högljud inne i bilen.
Inget missljud men det låter om den när man växlar.
Ibland kommer jag på mig själv med att försöka trycka kopplingen ännu längre
ned i golvet med önskan att ljudet var lite lägre.
Får också alltid ett visst klonk från motor-växellåda när jag släpper upp kopplingen vid växling.
Vet inte om allt detta kanske är normalt för bilen.