Annons

Re: Skillnad mellan gamla och nya ceeden

21
Prioriterar man låg bränsleförbrukning istället för nyare bil hade jag nog behållit den gamla. Iaf om det gäller dieselvarianten. Den "nya" är törstigare. Kan skilja nära en dl/mil ibland.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

22
hnkl skrev:Tycker helt klart att du ska gå på den nya modellen(Facelift) 2013-2015. Hela bilen känns betydligt mer påkostad och kvalitén känns mycket högre.
+1 även om det inte är ett facelift mellan 2012 och 2013 utan en helt igenom ny bil.

Jag kan bara tala för mig själv, för några år sedan hyrde vi en Ceed av den äldre modellen (en 2011) och vi tyckte inte det var någon trevlig bekantskap. Aldrig Kia.

Därför muttrade vi en aning när Avis killen sa att vi skulle få en Ceed igen i höstas. Men han sa "lugn, den här kommer du tycka om". Konstigt nog hade han rätt, den var riktigt trevlig, så det bar sig inte inte bättre än att helgen som var, var jag och köpte en Ceed SW GT Line för att ha som pendlingsbil...

Så kan du hitta utrymmet i plånboken, skulle jag råda dig att gå på en JD (2013-).

Det har varit kommentarer om att JD är trång med bakåtvänd bilbarnstol, lustigt nog sitter jag bättre framför BeSafe-stolen (har testat både bältade och isofix) i min SW än i min -08 Passat kombi.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

23
Tack alla för era goda råd. Jag känner mer och mer att det lutar åt den nya modellen. känner jag mig själv så kommer jag hela tiden att ångra mig vid köp av den äldre modellen. visst lockar det lite lägre priset men är jag rätt ute om jag tänker så här? Då servicen på nya behöver göras vart 2 år eller 3000 mil, så skulle de extra tusenlapparna i dyrare bil tjänas igen på att inte behöva serva den lika ofta?

låter lite synd att den ska dra mer bränsle, men de får man ta.

24
reflex skrev:Då servicen på nya behöver göras vart 2 år eller 3000 mil, så skulle de extra tusenlapparna i dyrare bil tjänas igen på att inte behöva serva den lika ofta?
Det där är ett typiskt exempel på hur man försöker "lura" sig själv eller sin respektive. Ser logiskt ut i tanken, i praktiken är det tveksamt om det håller, men det låter bra.

Se på mig, började funderingarna på en begagnad Smart eller A-klass, fastnade sedan för C3an, men landade i slutändan på en demo Ceed som var 10 ggr dyrare än bilarna jag först kikade på... :)
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

25
reflex skrev:Tack alla för era goda råd. Jag känner mer och mer att det lutar åt den nya modellen. känner jag mig själv så kommer jag hela tiden att ångra mig vid köp av den äldre modellen. visst lockar det lite lägre priset men är jag rätt ute om jag tänker så här? Då servicen på nya behöver göras vart 2 år eller 3000 mil, så skulle de extra tusenlapparna i dyrare bil tjänas igen på att inte behöva serva den lika ofta?

låter lite synd att den ska dra mer bränsle, men de får man ta.
Jag har en 2015 och är väldigt nöjd, trots att den inte längre är "miljöbil" och skattefri i 5 år.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic