Annons

Re: Startproblem

21
Hej igen
Har nu hämtat min bil efter en undersökning av startproblem, förvärmaren fungerar som den ska men soppa filtret var totalt igensatt. Alltså inget garanti ärende pga att det är soppa relaterat. Fick betala 1211kr för byta av filter. Åter igen togs det upp att Okq8:as diesel inte är någe bra, framför all på bilar med en motor som är mindre än 2,0. 2,0 motorer har oftast en förpump i tanken vilket mindre motorer inte har. I dessa fall så orkar pumpen trycka igenom soppa genom filtert iallafall. Dessa påståenden kommer från personal på verkstan där jag har lämnat in bilen.
Annons

Startproblem

24
junker66 skrev:Kan inte annat än att hålla med, men vi ska prova att tanka på annan mack ett tag så får vi se.
Jag kör på Preem och Statoil, och någon gång på Jet.
Inga problem än så länge :)

Startproblem

25
Och jag har haft 2 ceeds som endast tankad med OKQ8 diesel. Har aldrig haft startproblen trots -20, -30

Jag har däremot hört att många som kör på Preem får ner förbrukningen, vad det ligger för sanning i det vet jag inte. Men det rullar bra många Kia bilar i den här lilla staden.
Saab 95 Sportcombi, årsmodell 2006
Kia ceed sw executive 2012 - Svart metallic (såld)

Startproblem

26
norda skrev:Och jag har haft 2 ceeds som endast tankad med OKQ8 diesel. Har aldrig haft startproblen trots -20, -30

Jag har däremot hört att många som kör på Preem får ner förbrukningen, vad det ligger för sanning i det vet jag inte. Men det rullar bra många Kia bilar i den här lilla staden.
Skilj på OKQ8 diesel och deras nya påfund Biodieseln.
Jag tankar 60% Preem ACP och 40% av gångerna på Statoil, och det är ingen skillnad i förbrukning.
Enda gången jag märker skillnad är med Statoils Europadiesel som gör att förbrukningen sjunker markant.

Re: Startproblem

27
Hämtade bilen från verkstan, det var bränsleförvärmaren som var paj.
"Tur" för mig då det inte kostade mig något utan gick på garantin.
Har dock lite svårt att förstå hur det skulle ge de symptom som bilen hade. Kunde ibland starta och gå några sekunder för att sedan vara död. Om man pumpade på pumpen på filtret kunde man få igång den. När man väl fått den att gå kunde den gå i max 3000 varv för att senare gå som vanligt.

Nån som vet hur förvärmaren fungerar? Hur ska den kunna hinna med att värma bränslet mer än möjligen lokalt i värmararamaturen vid en kallstart? Värmer den hela bränsleflödet vid fullgas eller finns det någon bypass?

Nåväl, problemet löst för nu och "svinkylevintern" börjar lida mot sitt slut för denna gången.

Ska detta kanske läggas till listan "Kända fel"?