Annons
Annons

Re: Artikel i Vi bilägare angående stänkskydden

112
Ljungby billack. Helt fantastiskt bra jobb. Nu gick jag inte med förstoringsglas, men inga rinningar, ingen "apelsinlack" inga synliga övergångar. Min lackades: alla dörrar, fram och bakskärmar, hela bakluckan och även rutramarna på bakdörrarna. Kort sagt, hela bilen minus tak och huv. När man kände med handen så var lacken helt slät.'Den står till salu på Hedins i Ljungbu för 108 000 kr med 6000 mil på mätaren.

Blästringen upptäckte jag veckan efter vi köpt bilen försommaren 2008 (då hade den gått 1050 mil).
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

113
Vi är uppenbarligen många som strider mot Kia.

Jag har nu hållit på till och från i 2 år för att få mina skador åtgärdade.
Den sista infon från verkstaden är att PWA´n eller vad det heter åker fram och tillbaka mellan Kia och verkstaden.
Hela tiden kräver Kia ytterligare uppgifter om bilarna, hjulen mm. Detta är ju uppenbarligen bara ett sätt att huka sig från sitt ansvar och för att trötta ut dom klagande. Dom ville att jag skulle komma in och visa mina vinterhjul får att läsa av någon kod på fälgen. Det tvärvägrade jag, då dessa visades och fotades för ett år sedan.
Blir så j-a trött.
Enligt verkstan´ så var det nog nära nu så dom trodde sig ha ett godkännande i midsommarveckan. Vi får väl se...

Tar mig nog en rejäl funderare innan jag köper en ny Kia.

114
Fick tillbaka min Ceed igår efter att den varit inne för omlackning av sidorna pga blästerskador. Verkar som om Kia ytterligare försöker undvika blästerskador genom att plasta in halva bakdörren. De har förutom de nya stänklapparna nu även tagit fram en mycket större plastfilm att sätt som skydd på dörrarna. Någon annan som fått dessa på sin bil?
Ser ju för jävligt ut, hade blivit vansinning om dom gjort så på min bil. Snacka om att lösa problemet baklänges.
Har precis avslutat vaxning på min bil och skall inspektera nu mycket noga.
Visste först inte exakt var på bilen det är som mest utsatt men nu vet jag att det är på bakdörr och bakskärm och även på tröskellådan. Brukar framskärmarna klara sig?

116
lhasa skrev:Jag har några få skador på lacken vid bakskärmen. Bör jag dutta i lite färg i dessa eller lämna det som det är och vaxa över dom?
Hur ser skadorna ut?
Kan du ta en bild på detta?

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

117
Har nu tittat noga på bilen och jag har nog haft tur för det finns endast ett fåtal små skador
runt tejpen på bakskärmen, också någon enstaka skada på tröskel och bakdörr.
Ingenting på framdörrarna vad jag kan se.
Jag hade mer stenskottsskador på huv och front.
Jag kör ju mestadels motorväg kanske det har betydelse, kört en bit över 1000 mil nu.
Det blir nog ingen omlack för detta, jag bättrade lite med lackstiftet.
Ett litet lackstift med klarlack kostade hutlösa 176 kr, tur man inte skall lacka hela bilen :-)
Tycker jag hade mest skador på bakkjolen undertill bakom bakhjulet,
en hel del stenskott här som jag gissar kommer från bakhjulet.
Rutorna är ju också repiga ändå har jag knappt använt isskrapan.
Reagerade också på KIA emblemet på bakluckan som såg ut att ha varit med i 5-6 år
fast bilen inte är ett år. Blev något bättre med puts men inte mycket.
Klarlack saknas också i vecket mellan huv och backspegel på framskärmarna på båda sidor.

119
kalle2345 skrev:
Fick tillbaka min Ceed igår efter att den varit inne för omlackning av sidorna pga blästerskador. Verkar som om Kia ytterligare försöker undvika blästerskador genom att plasta in halva bakdörren. De har förutom de nya stänklapparna nu även tagit fram en mycket större plastfilm att sätt som skydd på dörrarna. Någon annan som fått dessa på sin bil?
Ser ju för jävligt ut, hade blivit vansinning om dom gjort så på min bil. Snacka om att lösa problemet baklänges.
Visste först inte exakt var på bilen det är som mest utsatt men nu vet jag att det är på bakdörr och bakskärm och även på tröskellådan. Brukar framskärmarna klara sig?
vad menar du? Plastfilm skall sitta på från början, det är det de har missat.

Om du kollar så sitter det plastfilm på i stort sett alla bilar. Om det saknas så sitter det något annat där, tex en kjol i plast eller liknande som hindrar stensprutet.
BMW 520d (2013)
Kia Pro_ceed 1.6 CRDi (2010)

120
Doktornkankomma skrev:
kalle2345 skrev:
vad menar du? Plastfilm skall sitta på från början, det är det de har missat.

Om du kollar så sitter det plastfilm på i stort sett alla bilar. Om det saknas så sitter det något annat där, tex en kjol i plast eller liknande som hindrar stensprutet.

Du har rätt att plastfilm ska sitta på och i mitt fall hade jag plast även innan omlackningen.
Skillnaden mellan innan omlackningen och nu är att skyddsplasten är i runda slängar 10ggr större :)
Mig stör det inte men det känns ju inte som om kia är helt övertygade om att de större stänkskydden kommer att avhjälpa grusblästringen riktigt.
kia optima sw gt line 2017