Annons

Re: Tips på Försäkring?

11
Kasch skrev:Mitt försäkringsbolag sa att det troligen handlade om en treårig vagnskadegaranti som gör att halvförsäkringen räcker. Jag hittar dock inget om det i Kias garantiinformation. Kan någon upplysa en ovetande?
Ja, Kia har en treårig vagnskadegaranti som alltså täcker vagnskador. Det står bl.a längst ned i specifikationsdokumentet här: http://www.kia.se/~/media/Files/Upload/ ... 00215.ashx

Jag tror de allra flesta biltillverkare har treåriga vagnskadegarantier?
Annons

12
Tack för era inlägg om försäkring. Jag är nybliven KIA-ägare. Köpte en Cee´d diesel när mitt tjänsebilsavtal gick ut sista februari 2010. Jag fick en s.k. "prova på försäkring" via säljaren Hedin Bil i Mölndal. Jag bor i centrala Göteborg. Försäkringen gäller i 6 månader hos If och kostar ungefär 160 kr/månad. Jag tog kontakt med Insplanet via internet och efter en kort stund fick jag svar att If märkesförsäkring (KIA) fortsättningsvis skulle vara det billigaste alternativet. Jag har samma slags märkesförsäkring för min mc. vilket borde ge mig någon slags flerförsäkringsrabatt, men detta meddelade jag inte Insplanet. Jag är tacksam för er information på detta forum och ska undersöka vidare. Esso

14
LF är billigare för mig också när de förta 6 månaderna gått. Det kan visserligen bero på att vi är helkunder med hyfsade rabatter.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

16
Är det inte så att kias märkesförsäkring ersätter lite mer om olyckan är framme?
Enligt hon jag pratade med på If (Kia) så ersätter dom mig med en helt ny bil dvs fabriksny i upp till två år från den togs i bruk.
Enligt Länsförsäkringar så värderade dom bilen till marknadsvärde.
d.v.s.
Om jag smäller min bil "ordentligt" med Kias försäkring får jag en 2010a med komfort m.m. ny från fabriken ~190000
Om jag hadde LF så får jag en motsvarande 08a komfort m.m. ~140000

Det kan jag betala några extra kronor för dom första två åren.
Eller har jag missförstått det är inte så insatt i försäkringar?
Kia Cee´d 1.6 CRDI Komfort - 08

17
Jag fick motsvarande prisuppgift för halvförsäkring, kring 1500 med "stor bilextra" eller vad det nu heter. Ingen gammal trafikskada som höjer premien. Även jag är helkund hos LF (Södermanland) - alla försäkringar, lönekonto och pensionssparkonto ger 15%. Kan dock vara värt att kontrollera ersättningsnivåerna mot Kias försäkring efter att provförsäkringen har gått ut.
----------------------------------------------
Kia Ceed SW CRDi 1.6 (komfort), 2010
Kia Sportage 2.0 4WD EX, 2008

18
nos_man skrev:Är det inte så att kias märkesförsäkring ersätter lite mer om olyckan är framme?
Enligt hon jag pratade med på If (Kia) så ersätter dom mig med en helt ny bil dvs fabriksny i upp till två år från den togs i bruk.
d.v.s.
Om jag smäller min bil "ordentligt" med Kias försäkring får jag en 2010a med komfort m.m. ny från fabriken ~190000

Någon som vet om det är sant. Har någon fått en ny bil inom 2 år? Står det i villkoren? Det kan ju vara rent försäljningssnack annars. Jag har bara hört dåligt om IF nämligen.
2015 Kia cee´d SW 1.6 Special Edition.

19
det verka gälla enligt deras vilkor
"
Nyvärde och Mervärde vid totalskada och ersättning
av personbil
Om din personbil stjäls eller skadas och händelsen är ersättningsbar
genom bilens försäkring eller dess vagnskadegaranti,
och det inte lönar sig att reparera (s.k. totalskada), ersätter vi
dig med en motsvarande ny bil - förutsatt att din bil är högst två
år gammal och inte körts mer än 4 000 mil. Är bilen äldre ersätter
vi dig med bilens marknadsvärde plus 20 %.
OBS! Gäller inte bilar som är direkt-/sidoimporterade.
"

Sen hur dom behadlar kunder m.m. vet jag inte har inte haft någon olycka ens med parkeringar på över 10år
Kia Cee´d 1.6 CRDI Komfort - 08

20
nos_man skrev:Är det inte så att kias märkesförsäkring ersätter lite mer om olyckan är framme?
d.v.s.

Jag fick idag ett brev från KIA där det står det som sägs ovan. Men det gäller ju vagnskadan och den har jag i 3 år. Så oavsett vilket bolag jag har så är det ju IF som betalar vagnskadan. Alltså får jag också en ny bil om det händer nåt dom första två. Det står i början att om jag råkar ut för en skada som täcks av garantin skall jag kontakta KIA och inte mitt bilförsäkringsbolag. Vagnskadan går in väldigt ofta. Jag smällde med min motorcykel. En kille körde ut vid väjningsplikt utan att stanna. Cykeln kostade runt 45000 att reparera. Allt gick på min vagnskada. Killens bolag pröjsade självrisken då han var vållande till olyckan.
2015 Kia cee´d SW 1.6 Special Edition.