18
av Trionic
Gammal tråd och ingen solklar lösning till varför kopplingen tar långt ner på dessa Kior/Hyundai modeller är funnen,kan bara dela med mig om vår Kia ceed JD1.6 diesel -14,köpte den begagnad för två år sedan då den gått ca 16000mil och upplevde redan när jag provkörde den att den tog långt ner och hade väldigt kort "dragläge" men brydde mig inte så mycket om detta då priset var helrätt ( privat affär ) , körde 2500 mil innan jag en dag retande mig på denna o sköna känsla med lågt och kort dragläge för mycket (hade inte blivit sämre men jag åker sällan i bilen och sambon upplever det inte som något speciellt problem längre utan vant sig), plockade ner lådan och konstaterade att varken tryckplattan eller lamellen var slut, monterade givetvis ändå en ny koppling och smackade upp lådan igen.... ingen skillnad på det låga dragläget eller "känslan" i pedalen, tog bort membranet som ska ta upp tryck stötarna på hydrauliken ( mont en plugg istället ), finns div info på nätet för den operationen, fortfarande ingen skillnad, köpte då hem en ny huvudcylinder och slavcylinder och efter bytet av dessa båda så är drag läget mer normalt ( ca 1,5 cm högre upp ) och känslan i pedalen mer som man vill ha den utan det tidigare av/på känslan....
Har läst om både dåliga kopplingar/nedslitna urtrampningslager eller fel i cylindrarna/membran innan man fått ordning på dragläge/känslan så det verkar vara olika fel på olika bilar som "ger" samma fel symptom.....kan man skruva själv så skulle jag börja med att byta huvud cylindern och slavcylinder som steg 1 (gärna plugga membran också) då dessa delar inte kostar mer än ca 500-800 kr beroende på vilket märke/kvalitet man väljer....mvh