Annons

Re: Blåtand söker

11
Björne skrev:
PeterV skrev:kämpar inte emot.
Vill bara inte att radion söker efter våra telefoner när vi inte behöver koppla upp dom.

är det längre sträckor kopplar jag ihop dom, kortare, svarar/ringer upp när jag stannat.
Aldrig fått ett samtal om ej kunnat vänta :)

Vi alla är olika.

Vill bara ha ett alternativ att kunna få välja när man vill koppla ihop mobilen.
instämmer återigen med inläggen ovan. Stäng av BT på mobilen om du inte vill att mobilen ska använda BT. Enkelt. :geek:

Och är det mer sällan du faktiskt använder BT i bilen så gör du tvärt om: ha BT avstängt på mobilen (sparar batteri!) tills du bestämmer dig för att du behöver koppla upp dig i bilen. Då slipper du krångla med att "avbryta uppkoppling pågår" titt och tätt! ;)
Det är just det att så fort du startar bilen och har en telefon parkopplad så söker den efter telefonen och hittar den ingen telefon så står den och söker ändå, tex om du inte har telefonen med dig eller har BT avstängd på telefonen :)
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

14
Jag har en komfort utan nav....och jag har för mig att om du i menyn för telefon tar bort valet auto download, så söker den ej efter telefoner längre... jag har tagit bort detta och har inga problem som du har, men kommer ihåg att innan var det jäkligt irriterande varje gång man satte sig i bilen...hoppas det löser sig :)

15
DavidB skrev:
Björne skrev:
PeterV skrev:kämpar inte emot.
Vill bara inte att radion söker efter våra telefoner när vi inte behöver koppla upp dom.

är det längre sträckor kopplar jag ihop dom, kortare, svarar/ringer upp när jag stannat.
Aldrig fått ett samtal om ej kunnat vänta :)

Vi alla är olika.

Vill bara ha ett alternativ att kunna få välja när man vill koppla ihop mobilen.
instämmer återigen med inläggen ovan. Stäng av BT på mobilen om du inte vill att mobilen ska använda BT. Enkelt. :geek:

Och är det mer sällan du faktiskt använder BT i bilen så gör du tvärt om: ha BT avstängt på mobilen (sparar batteri!) tills du bestämmer dig för att du behöver koppla upp dig i bilen. Då slipper du krångla med att "avbryta uppkoppling pågår" titt och tätt! ;)
Det är just det att så fort du startar bilen och har en telefon parkopplad så söker den efter telefonen och hittar den ingen telefon så står den och söker ändå, tex om du inte har telefonen med dig eller har BT avstängd på telefonen :)
Jag har BT avstängt på telefonen, bilen har min telefon i sin lista, alltså söker den iaf....
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

17
Jag har komfortmodellen, dvs utan navigation, så förmodligen har jag samma situation som TS. Jag har bara inget problem med att telefonen kopplar upp sig mot bilen när jag sätter mig i den, så jag har aldrig ställts inför problemet med att avbryta uppkoppling. Har inte ens reflekterat över att det förmodligen är likadant för mig om jag skulle sätta mig i bilen mobil.

Men MED mobil är det för mig helt ointressant att lämna mobilen i fickan utan uppkoppling. Om det inte ringer är ingen skada skedd. Om det ringer och jag vill svara trycker jag på "grön lur" och pratar. Om jag inte vill svara låter jag bli att trycka "grön lur" (eller snabbavbryter med "röd lur"). Det är ju ingen som helst skillnad mot att aktivt vägra telefonen att koppla upp sig (förutom att man slipper leta efter mobilen i jackan under bältet när man kör om man vill avbryta en påringning, och det faktum att man annars faktiskt inte kan svara ens om man vill).

Med andra ord - det stör mig inte ett dugg att jag kan ignorera ett telefonsamtal med rattknappen. Ledsen att jag inte hade fler tips till hur man ska göra för att förhindra kontroller till mobilen under bilkörning, men Kia är ju ett lågprismärke. Det är möjligt att det faktiskt inte går när man parkopplat mobilen? Jag ska testa min Kia i morgon med BT avstängt och se vad som händer!