Annons

Re: Stänkskydd på garantin?

11
Ronnie skrev:
leber skrev:skall stänkydden bytas ut nu igen,min gamla 2010 byttes ut till större ,är det problem igen, min nya ceed sw uttagen i maj 2013 har stora stänkskydd. vad är det frågan om,berätta .
Refererar till TS första inlägg
Björne skrev:Jag har idag lämnat in min Cee'd SW Komfort (bensinare med automatlåda) på min lokala märkesverkstad för att få stolsvärmen fixad (finns i annan tråd).
När jag lämnade in nycklarna sa verkstadskillen "Jaha, då fixar vi stolsvärmen och stänkskydden då!". Jag blev lite för paff för att fråga, men jag hade ingen aning om att man skulle åtgärda något med stänkskydden. :shock:

Någon som vet varför man byter? Jag är bara nyfiken... ;)
Värt att kolla upp. Dom "små" till nya Ceeden ska ju vara tillräckliga. Men får man dom stora på garantin så tackar jag bara och tar emot :)

Det mesta med grussprut skulle nog lösas med högre ET på fälgarna, alltså att dom sitter lite längre in i hjulhusen. Däcken sitter ju väldigt kant i kant orginal, fast det är ju jäkligt snyggt :thumbup:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Annons

12
DavidB skrev:
Ronnie skrev:
leber skrev:skall stänkydden bytas ut nu igen,min gamla 2010 byttes ut till större ,är det problem igen, min nya ceed sw uttagen i maj 2013 har stora stänkskydd. vad är det frågan om,berätta .
Refererar till TS första inlägg
Björne skrev:Jag har idag lämnat in min Cee'd SW Komfort (bensinare med automatlåda) på min lokala märkesverkstad för att få stolsvärmen fixad (finns i annan tråd).
När jag lämnade in nycklarna sa verkstadskillen "Jaha, då fixar vi stolsvärmen och stänkskydden då!". Jag blev lite för paff för att fråga, men jag hade ingen aning om att man skulle åtgärda något med stänkskydden. :shock:

Någon som vet varför man byter? Jag är bara nyfiken... ;)
Värt att kolla upp. Dom "små" till nya Ceeden ska ju vara tillräckliga. Men får man dom stora på garantin så tackar jag bara och tar emot :)

Det mesta med grussprut skulle nog lösas med högre ET på fälgarna, alltså att dom sitter lite längre in i hjulhusen. Däcken sitter ju väldigt kant i kant orginal, fast det är ju jäkligt snyggt :thumbup:
Du menar då typ ET51 eller ET52?
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.

13
Inlogg skrev:Du menar då typ ET51 eller ET52?
Har inte kollat vilket ET det är på KIA däremot på min SAAB 9-5 jag hade så var orginal ET 49 men jag köpte 9-3 fälgar som hade 41 i ET vilket betyder att dom breddade ca 8mm utåt i hjulhuset alltså däcket hamnade mer i kant med skärmen vilket blev grymt snyggt men samtidigt så stänkte grus ut längs sidan på bilen lättare.

Jag kan tänka mej att mellan ET 51-52 skiljer det väl 1-2mm

Det syns ju direkt att KIAns däck sitter längre ut i huset än tex SAAB, Volvo och BMW.

14
Kan någon som fått nya stänkskydd fram posta en bild på dessa. Var inne på Hedin bil idag och dom hade ingen aaaning om nåt byte till större stänkskydd.

Det tog 20 minuter för dem att ta reda på att stolsvärmen skulle åtgärdas så hade jag gett det en timme till kanske stänklappsproblemet kunde lösas oxå....

Stänkskydd på garantin?

15
jonjak skrev:Kan någon som fått nya stänkskydd fram posta en bild på dessa. Var inne på Hedin bil idag och dom hade ingen aaaning om nåt byte till större stänkskydd.

Det tog 20 minuter för dem att ta reda på att stolsvärmen skulle åtgärdas så hade jag gett det en timme till kanske stänklappsproblemet kunde lösas oxå....
Dom verkar hålla sej uppdaterade. :lol:

16
jonjak skrev:Kan någon som fått nya stänkskydd fram posta en bild på dessa. Var inne på Hedin bil idag och dom hade ingen aaaning om nåt byte till större stänkskydd.

Du kan ju kika på min bild högre upp i tråden. Stänkskydden ser ut precis så.

18
jonjak skrev:
Björne skrev:Du kan ju kika på min bild högre upp i tråden. Stänkskydden ser ut precis så.
Visade Hedin-grabbarna precis den bilden men det hjälpte inte. :|
Jag kan inte säga så mycket mer. Jag fick mina stänkskydd bytta utan att jag kände till eller bad om det. Bilen var inne för byte av styrbox till stolsvärmen och jag fick beskedet att man skulle byta stänkskydd samtidigt. Jag bara antar att det var information från Kia om "nödvändiga uppgraderingar" - de byter förmodligen inte bildelar gratis för nöjes skull?

Kan vara så att jag har en tidig 2013 med äldre/sämre stänkskydd? Min bil är uttagen feb -13.

19
Var inne på en icke Hedin-verkstad / ÅF idag och konstaterade att bilarna i hallen var utrustade med de större stänkskydden. Snackade med verkstadssnubben, knappade in mitt regnummer men icke, nån åtgärd fanns inte i systemet för min bil.

Han hade en Ceed SW inne för 3000-mil service och den fick minsann nya stänkskydd. "Systemet" sa att den skulle ha det. Eftersom verkstaden skulle få stå för kostnaden för stänkskydd till mig ville han inte ge mig dom. Kostar iofs bara 320 spänn men det kan dom ju glömma att jag lägger för nåt jag SKA ha :evil: :evil: :evil:

Jag blir inte klok på detta. Ännu mindre klok blev jag när jag åkte till Hedin igen, denna gång i en grannstad, bara för att även där höra att dom inte hade nån aaaaning om det här med stänkskydden.............. Ge mig kraft.

20
jonjak skrev:Var inne på en icke Hedin-verkstad / ÅF idag och konstaterade att bilarna i hallen var utrustade med de större stänkskydden. Snackade med verkstadssnubben, knappade in mitt regnummer men icke, nån åtgärd fanns inte i systemet för min bil.

Han hade en Ceed SW inne för 3000-mil service och den fick minsann nya stänkskydd. "Systemet" sa att den skulle ha det. Eftersom verkstaden skulle få stå för kostnaden för stänkskydd till mig ville han inte ge mig dom. Kostar iofs bara 320 spänn men det kan dom ju glömma att jag lägger för nåt jag SKA ha :evil: :evil: :evil:

Jag blir inte klok på detta. Ännu mindre klok blev jag när jag åkte till Hedin igen, denna gång i en grannstad, bara för att även där höra att dom inte hade nån aaaaning om det här med stänkskydden.............. Ge mig kraft.
Ring Kia support och förklara för dem?
Dem kanske "sätter" i systemet att dessa skall bytas.
KIA Cee´d 1,6 CRDi SW Komfort - Cassa White Solid - 2013.