Annons

Re: farthållaren pulserar

11
Inget direkt svar på frågan, men en tanke.

Jag körde en gång rätt mycket med en Saab 9000 CS med 2,3 liters turbomotorn när de var rätt nya, det var 1992.
Det exemplaret jag då körde var omöjligt att köra ryckfritt vid 90-95 km/h med farthållare och femte växeln (manuell).
Då låg motorn på en sådan belastning att det var tröskelvärdet på om turbon skulle ladda på eller inte. När turbon laddade så gick det för fort då slog farthållaren ned, sen när det gick för långsamt så ökade farthållaren på och turbon laddade på igen, så det man kunde hitta en viss hastighet där det ryckte för fullt. :-) Körde man 100 gick den hur mjukt som helst.

Det verkar lite som samma fenomen med kombinationen motorvarv, motorbelastning, hastighet, växel och lite grov reglerteknik.
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)
Annons

farthållaren pulserar

13
Hämtade ut bilen idag från verkstaden, dom noterade problemet och skickar vidare till KIA och förhoppningsvis så kommer det en uppdatering av mjukvaran senare så tills vidare får man ha femman i eller ta åksjuke tabletter haha.

Det var alltså ett mjukvaruproblem där farthållaren blir svår hanterad för datorn vid 1500 rpm och under då den gör allt för att köra så snålt som möjligt.
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

15
kiaceeddriver skrev:Vad bra.

Görs alla mjukvaruuppdateringar Per automatik vid service eller är det nåt man måste be om?
Han på verkstaden sa att dom kollar om mjukvaran behöver uppdateras varje gång dom får in en bil så det är inget man behöver be om. :thumbup:
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

17
Har en snart 3 veckor gammal ceed som börjar närma sig 130 mil på mätaren. Upplevde samma "gungande" effekt när jag o frugan var ute och åkte.

Men jag tror plf66 kan ha rätt. Den första logiska förklaringen jag kom på var att hastigheten blir högre än inställd och då släpper den gasen som får bilen att bromsa. Detta resulterar således i en för låg hastighet och motorn får en injektion av bränsle som skickar iväg bilen. Och så fortsätter det.

Effekten försvann dock efter att jag slagit ifrån farthållaren och därefter aktiverat den igen. Kan hända att jag fått upp hastigheten en aning efteråt.

Har inte upplev detta sen dess.
KIA Cee'd 1.6 CRDI SW 2013