Annons

Re: Montera drag själv

11
måle 10 skrev:Hej! På den el-satsen var det bara att koppla in på vänster sidan .....
"bara att koppla in" hur? Befintligt kontaktdon i bilen, eller strömtjuvar på kablar?
Kia Ceed SW GTline diesel 2017 automat DCT7.
Kia Ceed SW CRDI 2013 automat 6-steg (såld, rullar nånannanstans.)
Annons

12
plf66 skrev:
måle 10 skrev:Hej! På den el-satsen var det bara att koppla in på vänster sidan .....
"bara att koppla in" hur? Befintligt kontaktdon i bilen, eller strömtjuvar på kablar?
På vänstersidan sätter du dit kontaktdon som medföljer med el-satsen och på den har du 2st kontakter som du sticker i på dom kontakterna som sitter redan där från fabrik och det är vänster/höger kontakt.På högersidan under panelen så sitter det en till dosa (plocka ner panelen på högersidan och golv så du kan dra ström från cigaretturtaget)och på den dosan sitter det en röd kabel som är till backvarnaren.Klipp den och skarva ihop med den kabeln som följer med el-satsen som det står backvarnare och har för mig att den var grön/vit så slipper du pipandet från backvarnaren om du exempel hakar på en släpkärra.

PS:Glöm inte att skrapa rent(plåt) massan när du besiktar.
Tidigare Kia bilar:
2010:kia ceed grdi sw planet blå.
2011:Kia picanto galaxy svart.
2013:Kia Ceed grdi sw sand track brun.
2016:Kia rio.Edit platium graphite mörk grå.
2016:Kia ceed GT grdi sw DCT dark gun mörk grå.
2018:Kia sportage GT LINE röd.

13
måle 10 skrev:
plf66 skrev:
På vänstersidan sätter du dit kontaktdon som medföljer med el-satsen och på den har du 2st kontakter som du sticker i på dom kontakterna som sitter redan där från fabrik och det är vänster/höger kontakt.På högersidan under panelen så sitter det en till dosa (plocka ner panelen på högersidan och golv så du kan dra ström från cigaretturtaget)och på den dosan sitter det en röd kabel som är till backvarnaren.Klipp den och skarva ihop med den kabeln som följer med el-satsen som det står backvarnare och har för mig att den var grön/vit så slipper du pipandet från backvarnaren om du exempel hakar på en släpkärra.

PS:Glöm inte att skrapa rent(plåt) massan när du besiktar.

Tack för svar. Det lutar åt att jag köper en separat elsats än den jag fick med. Känns olustigt att tjuva in sig på kablarna och enklare med kontakter om man skulle vilja ta bort den framöver.

Ringde Kia och de ville ha 4200 för att montera elsatsen eller sälja en elsats för 1700 till mig.

Har hittat bilspecifika paket med kontakter hos
Dragkroksbutiken för 823:-
http://www.dragkroksbutiken.se/default. ... es=&subid=

Autoexperten för 1140:-
http://www.autokatalogen.se/afw/kalmar/ ... dNo=283438

Var det liknande den på bilden från autoexperten som du installerade Måle?

14
Hej! Den satsen från autoexpertern tycker jag mig känna igen för där ser du dom 2st stiftkontakterna som du bara pluggar in på vänstersidan och som redan är monterad från fabriken och dom går till bakljusen,bromsljus,blinkers och som är högersidan/vänstersidan på släp/husvagn.Den svarta dosan sätter du på vänstersidan med skruv och från den går elkabelsatsen ner till kopplingen till handsken.På högersidan så sitter cigaretturtag/12V som du kan ta ström från och lite längre in och nedåt så hittar du en dosa och på den ser du en RÖD kabel och om du klipper den och nu till det viktiga på den el-satsen som du har köpt så ska det stå backvarnare eller någon typ av märkning så du kan se backvarnare eller liknande och den KABELN skarvar du ihop med den röda kabeln.Själv fick jag tips från dom från kia att göra på det viset med den röda kabeln och på mitt drag så funkar det klockrent.

PS: Det kan se lite rörigt ut med el-satsen men får man dit stiftkontakterna (2st) på vänstersidan och den svarta dosan så underlättar det betydligt och det som jag tycker vad jobbigt var dom förbannade svarta gripsen som jag hade ont i fingrarna flera dagar.
Tidigare Kia bilar:

15
måle 10 skrev:Hej! Den satsen från autoexpertern tycker jag mig känna igen för där ser du dom 2st stiftkontakterna som du bara pluggar in på vänstersidan och som redan är monterad från fabriken och dom går till bakljusen,bromsljus,blinkers och som är högersidan/vänstersidan på släp/husvagn.Den svarta dosan sätter du på vänstersidan med skruv och från den går elkabelsatsen ner till kopplingen till handsken.På högersidan så sitter cigaretturtag/12V som du kan ta ström från och lite längre in och nedåt så hittar du en dosa och på den ser du en RÖD kabel och om du klipper den och nu till det viktiga på den el-satsen som du har köpt så ska det stå backvarnare eller någon typ av märkning så du kan se backvarnare eller liknande och den KABELN skarvar du ihop med den röda kabeln.Själv fick jag tips från dom från kia att göra på det viset med den röda kabeln och på mitt drag så funkar det klockrent.

PS: Det kan se lite rörigt ut med el-satsen men får man dit stiftkontakterna (2st) på vänstersidan och den svarta dosan så underlättar det betydligt och det som jag tycker vad jobbigt var dom förbannade svarta gripsen som jag hade ont i fingrarna flera dagar.
Grymt, tack för hjälpen. Bifogar en bild från högra sidan av bilen. Är den den svarta dosan med lila etikett som du menar?
Bilagor
Kia-el-dragkrok--hogersida.jpg Kia-el-dragkrok--hogersida.jpg Visad 5906 gånger 112.56 KiB

16
stefankl skrev:
måle 10 skrev:Hej! Den satsen från autoexpertern tycker jag mig känna igen för där ser du dom 2st stiftkontakterna som du bara pluggar in på vänstersidan och som redan är monterad från fabriken och dom går till bakljusen,bromsljus,blinkers och som är högersidan/vänstersidan på släp/husvagn.Den svarta dosan sätter du på vänstersidan med skruv och från den går elkabelsatsen ner till kopplingen till handsken.På högersidan så sitter cigaretturtag/12V som du kan ta ström från och lite längre in och nedåt så hittar du en dosa och på den ser du en RÖD kabel och om du klipper den och nu till det viktiga på den el-satsen som du har köpt så ska det stå backvarnare eller någon typ av märkning så du kan se backvarnare eller liknande och den KABELN skarvar du ihop med den röda kabeln.Själv fick jag tips från dom från kia att göra på det viset med den röda kabeln och på mitt drag så funkar det klockrent.

Grymt, tack för hjälpen. Bifogar en bild från högra sidan av bilen. Är den den svarta dosan med lila etikett som du menar?
Japp och du ser den RÖDA kabeln skymtar fram lite så det är det du klipper och kopplar ihop med backvarnarkabeln.
Tidigare Kia bilar:

17
Lånar tråden lite,

Jag har en Ceed 2013 som jag tänkte montera drag på själv, man hittar ju massor med info om elen men själva kroken då?

Hur monterar man den? Finns det fästen färdigt på bilen att bara skruva upp kroken i eller måste man göra något jobb med det?

/David
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013

18
DavidB skrev:Lånar tråden lite,

Jag har en Ceed 2013 som jag tänkte montera drag på själv, man hittar ju massor med info om elen men själva kroken då?

Hur monterar man den? Finns det fästen färdigt på bilen att bara skruva upp kroken i eller måste man göra något jobb med det?

/David
Hej! Det finns beskrivning som är lättfattat hur du ska montera själva draget.Själv köpte jag drag från kia och som tips kan du fråga hos din kia handlare var dom tar för dom kan köra lite driver ibland och jag gav 3300kr inkl. el-satsen.Det som är lite dåligt är det här med underredsmassan som måste skrapas plåtrent innan besiktningen och i min beskrivning togs det inte upp.Det är redan förberett med hål så du behöver inte borra eller gänga.
Tidigare Kia bilar:

20
DavidB skrev:Ok det låter bra men varför ska underredsmassan bort? Är det för fästena då bara eller?
Hej!Där själva fästet/fästena ska sitta på bilen måste massan bort annars blir det plåt mot massa och det blir ju inget bra.Sedan är det bara smeta på igen efter besiktningen.
Tidigare Kia bilar: