Annons

Re: Saker jag saknar i min sportage.

11
Kan hålla med om en del av era noterade saker.
*Man sitter i en brevlåda känns det som. Midjan är hög och fönstren låga. Svårt att lära sig var bilen börjar. Sensorerna bak är guld, borde vara std fram med.
*Helljuset är kass. Men det fixar HB021!
*A-stolparna är typ en meter breda! Ja, en liten överdrift kanske. Men de tar bort mycket sikt.
*Armstödet skulle jag vilja kunna skjuta fram, passatens armstöd är oerhört mycket bättre.
*Att konstruktionen inte tillåter andra fälgar än KIA original för lackgaranti. Hur kul är det att alla Sportage har lika dana fälgar?
*Sladden till iPhone kunde ju fått vara två dm längre. Ska byta till en Kenwoodapparat så då spelar det ju mindre roll, men i alla fall!
*Skulle vilja kunna få ett plant golv när man fäller ryggstödet bak.
*Att det saknas gasfjäder till motorhuven köper jag i min Dacia firmabil, men här känns det lite snålt.
*Växellådan är lite väl långslagig. Femman och sexan får man nästan skicka iväg spaken bort till passagerardörren!
*Avsaknaden av skyddslister på sidorna är en dum eftergift för utseendet. Kan bli fula bucklor vid parkeringsplatserna i onödan.
*Interiören har lite väl många paneler i hård svart plast. Instrumentbrädan kunde vara lite mer premium-mjuk. Hur kommer all blank svart plast att se ut om några år?

Annars är det en fantastisk bil. Snygg, snål (1,7 diesel) och skön att åka i. Och perfekt att dra vår gamla husvagn på 1200 kg med. Tuffar på stabilt och utan att vilja dra i sig en massa diesel i onödan.
En annan sak, det där med mediaspelaren och att man måste trycka på knappar extra och dra ut sladden då och då, det problemet är väldigt vanligt i alla typer av mediaspelare. Har en Kenwood KIV700 i min andra bil och det är en utpräglad mediaspelare för musik o film och den måste matas via en iPod, iPhone, USB eller AUX och det händer ofta att det låser sig.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg
Annons

Re: Saker jag saknar i min sportage.

13
Klockrent. Det där satans temperaturplingandet och att man inte kan snabbfälla förarsätet för en snabb lur medan man väntar nånstans är faktiskt rätt irriterande. Hårt armstöd för vänsterarmen åxå, får änna ont i armbågen. Mest överskattade funktionen måste väl dessutom vara den som gör att bilen bromsar själv i nedförsbacke. Alla i bilen slår i huvet när bilen nitar på egen hand. Varför inte lägga krutet på ett bra armstöd och parkeringssensorer fram istället?