Annons

Re: Test av Start/stop i ViBilägare på Ceed Sw Crdi!, ojoj

11
Men sen kan undra hur med hjälper på 119gr gränsen. När den drar så lite på tomgång så borde det inte göra nått. Skulle nog oxå tänka mig att ta bort denna funktion permanent. Jag har ALLTID lagt ur växlen och släppt upp kopplingen, men det har jag slutat göra eftersom jag inte vill att bilen ska stanna hela tiden... :lol:
Se på nya V70 drive, den klara 119gr utan start/stopp.
Cee´d Crdi SW-10a
Annons

13
Jo, men knappen "kommer inte ihåg" att den varit intryckt efter att man slagit ifrån tändningen. Och så kommer man ihåg det först efter det första ofrivilliga "motorstoppet".

Jag antar att det i EU-körcykeln som användes för att bestämma bränsleförbrukningen ingår ganska mycket stillastående så då blir nog start/stopp-funktionen inte helt obetydlig. Det kan ju räcka med att sänka förbrukningen med ett eller två g så man kommer under den magiska gränsen.

16
Snåltrimmning av motorer för att komma under den magiska nivån består ofta i att vridmomentkurvan ställs så att den blir brantare och att kraften minskar på låga varvtal.

I körcykeln så hålls varvtalen på låga nivåer enligt tillverkarnas specifikationer, accelerationstiden kan här vara riktigt dålig, men det är inget som påverkar testet.

När insprutningen och motorn stryps på de låga varvtalen så drar bilen mindre bränsle, då motorn inte nyttjas till mer än en tredjedel någonstans under testet.

När motorer blir så snåltrimmade som VolvoV70 DRIVe eller exempelvis VW Golf BlueMotion så blir körbarheten helt klart påverkad. Dieselmotorns berömda bottenvrid är nästan borta och körupplevelsen är trist och slö. Därför läggs motorerna ofta på 119g/km för att få maximal körupplevelse mot bränsleförbrukning, även om den skulle gå att få betydligt bättre i europatestet.

Den här snåltrimmningen gör också att normal körning av normala personer drar betydligt mer bränsle än specifikationen. Varje gång man varvar mer än vad som görs i europatestet så försämras förbrukningen.

Kia skulle utan problem kunna få ner bränsleförbrukningen lite till om det krävdes, men då på bekostnad av körbarhet. Den verkliga bränsleförbrukningen skulle troligen även påverkas negativt.

Start och stopp gör att man kan spara in lite på snåltrimmningen vilket påverkar verklig förbrukning och körbarhet positivt.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010