Annons

17x7.5 / 5x114.3

1
hej
alla
är helt ny i kia stallet så va snälla med en noob fråga. :roll:
har hittat ett par snygga fälgar som jag tänkte köpa till min vagn.
så nu undrar jag över.. passar 17x7.5 / 5x114.3? 17 tum=ok 7,5 är det bredden? vad för bredd på däckan är bäst?
bultmönster vet jag är ok med så är väl bara 7.5 delan jag inte har koll på.
mvh
Time Will Tell
Annons

Re: 17x7.5 / 5x114.3

2
Hej, och välkommen hit!

7.5 är bredden, det är helt rätt. Lämpliga däck är 225/45-17. Kom ihåg att du med dessa fälgar med största sannolikhet går miste om garantin avseende de s.k. blästringsskadorna som drabbat ett antal Cee'd. Originalfälgarna på 17" är 7" breda och ET på 56, har du 7.5" bredd måste du ha ännu lite högre ET-mått för att kompensera den extra bredden. Bara som en liten heads-up.

Själv kommer jag att köra 8" breda fälgar med ET på 40 till sommaren, så min garanti försvinner då det breddar drygt 3 centimeter per hjul. Men snyggt är det :)

Re: 17x7.5 / 5x114.3

4
Om jag har räknat rätt så breddas hjulen drygt 1.75 cm utåt, vilket med största sannolikhet gör att eventuella blästerskador på sidan av bilen får åtgärdas på egen bekostnad, då Kia Sverige är stenhårda på vilka hjul som får användas.

Vill du vara på den säkra sidan så skulle jag rekommendera att du köper Kias egna 17-tummare. Finns ibland begagnade på bilskroten eller Blocket. Pris på nya från Kia vet jag inte, men originaltillbehör brukar ju inte vara billiga.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"