Annons

Viket däcktryck kör in med?

1
Ett ämne som brukar beröra många är vilket däcktryck man skall ha, teorierna är sannolikt lika många som bilförare i landet.

Med dubbfria vinterdäck 185/65R15 kör jag med 2,5 bar.

Rätt? Fel? Vad anser ni är den gyllene medelvägen mellan bränsleförbrukning och däckslitage?
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT
Annons

Re: Viket däcktryck kör in med?

2
Backis skrev:Med dubbfria vinterdäck 185/65R15 kör jag med 2,5 bar.
På 'kalla' däck kör jag också på 2.5 bar både på sommaren och vintern.

Kör med 205/R16 Michelin Energy (Saver) på sommaren och 205/R16 Gislaved Nordfrost 5 på vintern, båda uppsättningarna har mycket mönster kvar efter snart 4000 mil - så det verkar som om cee'd har liten åtgång på däck... :D

PS. Har även mätt med digital mätare på 'varma' däck och det skiljer flera tiondelars bar så fyll på luft i 'kalla' däck. DS.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Re: Viket däcktryck kör in med?

4
PendlarPelle skrev:Förlåt en okunnig, men vad menar du med varma och kalla däck?
Min egna definition är:
kalla = ej rullat innan mätning
varma = rullat innan mätning

Sen är det säkert så att yttertemperatur spelar lika stor roll - någon som kan sån't här? Måste skilja en del även mellan -20 på vintern och +20 på sommaren även på 'kalla' däck?
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Re: Viket däcktryck kör in med?

5
Seriöst at snacka luft i varma resp kalla däck!, nu snackar vi racing!. Det är kul! :D .

Det står 2,2 i boken, blir inte bilen onödigt hård med 2,5?. Tänkte att dessa Energy savings däck borde ju ge full effekt med 2,2 , eftersom det står så?.
Jag hade 18" med 40 profil med 2,8 innan denna bil, det var hårt! :lol:
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Viket däcktryck kör in med?

6
David skrev:
PendlarPelle skrev:Förlåt en okunnig, men vad menar du med varma och kalla däck?
Min egna definition är:
kalla = ej rullat innan mätning
varma = rullat innan mätning

Sen är det säkert så att yttertemperatur spelar lika stor roll - någon som kan sån't här? Måste skilja en del även mellan -20 på vintern och +20 på sommaren även på 'kalla' däck?
OK, men fattar fortfarande inte. Däcken rullar ju vid körning och blir således "varma" - så per definition blir det alltid varma däck när man ska prata förbrukning? Är det inte en närmast akademisk diskussion ni är inne på - uppriktigt och artigt intresserad och undrande...?
Cee'd 1,6 CRDI SW '10

Re: Viket däcktryck kör in med?

7
PendlarPelle skrev: OK, men fattar fortfarande inte. Däcken rullar ju vid körning och blir således "varma" - så per definition blir det alltid varma däck när man ska prata förbrukning? Är det inte en närmast akademisk diskussion ni är inne på - uppriktigt och artigt intresserad och undrande...?
Jo, enbart 'oakademiskt' dravel från min sida. Min profession är akademisk inom ett helt annat område...Det sägs dock att däcktrycket ökar med ungefär 0.1 bar per 10 grader temperaturökning av däcken och det verkar stämma med egen erfarenhet - en örontermometer går att använda till mycket :)
Nejdå, så intresserad är jag inte att jag testat om påståendet stämmer, men jag har noterat att trycket blir några tiondelars bar högre om jag åker en vända innan jag mäter däcktrycket.

Fakta: både däckfirmor, biltidningar samt vägverket rekommenderar att man kör med 10-15% högre däcktryck än rekommenderat i instruktionsboken. Källdata saknas dock - har inte lyckats hitta något vetenskapligt belägg för påståendena. Varför lyssnar jag då? Jo, jag lyssnade även på Socialstyrelsens klassiker '6-8 skivor bröd om dagen' :lol:

Nu fortsätter mitt dravel...vore intressant om om det gjordes en vetenskaplig studie enligt devisen:
* 15% lägre tryck
* Rekommenderat tryck
* 15% högre tryck

Blinda studien och låt en taxichaufför köra varje däckuppsättning i 1000 mil. Han/hon får lova att inte bryta blindningen med flit (även om jag tror de kommer känna vad som är vad), samt notera egna intryck av några satta variabler , t ex inom: komfort, känsla, hanterbarhet. Kontroll av däcktryck sker under kontrollerade former 1gång/vecka. Likaså noggrann kontroll av förbrukning (blindad för chaufför).

Efter test så kontrolleras däckmönster, slitage, förbrukning och kopplas med intryck från chaufför ihop till en rapport. Den vill jag läsa...

MEN jag kör på 2.5 bar av två naiva skäl:
* min cykel rullar märkbart bättre av högre tryck i däcken - varför skulle inte bilen göra det => mindre bränsleförbrukning
* däcken på cykeln låter betydligt mindre och håller längre, samt bättre väghållning.

Komfortfrågan får var och en avgöra, men jag märker ingen större skillnad...
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"