Annons

Re: Diesel vs bensinare

41
På tal om partikelfilter, minns ni när katalysatorn kom! då gick snacket samma! Kommer bara hålla 7000 mil , kortkörning ej bra!!

Men verkligheten blev helt annan!!

Bara en reflektion !!! ;)
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Annons

43
kalle2345 skrev:Har gjort många bilägare förvånade vid rödljusen med min Kiadiesel.
Den drar iväg rätt bra.
Här är jag helt tvärtom, det är en diesel, och från 1ans växel är det som vanligt
extremt långsamt, dock svarar den genast bättre från 2an.
Men visst, den går bättre än man kan tro med så få hästar.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

44
toni skrev:
kalle2345 skrev:Har gjort många bilägare förvånade vid rödljusen med min Kiadiesel.
Den drar iväg rätt bra.
Här är jag helt tvärtom, det är en diesel, och från 1ans växel är det som vanligt
extremt långsamt, dock svarar den genast bättre från 2an.
Men visst, den går bättre än man kan tro med så få hästar.
??? :? På pappret har du ju 2 pållar mer än bensinaren!
kia diesel kombi

45
Gammsmurfen skrev:
Utväxlingen blir juh normalt trögare speciellt från 1ans växel
på en diesel (även såklart gäller detta alla växlar men märks främst här),
dvs ett lågt varvtalsregister mot en bensinare.
Och lägre varvtal kräver högre utväxling = sämre acceleration.

Så mot en bensinare känns det som man åker runt i 3 ton tung bil när man står
vid rödljuset, rätta mig gärna om jag har fel ;)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

46
Enligt Kias specifikation är bensinaren något snabbare från 0-100 än dieseln.
Bensinaren har även något högre toppfart.
Vi har numera en av varje i familjen...och Kias specifikation stämmer säkert för jag upplever iaf bensinaren som både piggare och tystare. Slår härmed hål på myten om att bensinaren ska vara trött o surrig ;) ;)
Den absolut största skillnaden mellan att köra dieseln eller bensinaren är det eviga växlandet med dieseln. (i tätort) Man hinner knappt starta vid rödljuset fören 2:an ska i och 3:an. Samma när man kommer fram till en t.ex mindre rondell måste man växla ner i 2:an. Bensinnaren har ett större hastighetsregister på varje växel och behöver därför inte växlas så ofta. T.ex där man får växla ner i 2:an med dieseln...rullar man fint i 3:an med bensinaren. Bensinaren rullar även fint ända ner till 70 km/tim i 6:ans växel.

Detta är ju inget konstigt...utan av naturliga skäl har de olika motorerna olika karaktärer.
Diesel=högre vridmoment under ett begränsat varvtal. Bensin=lägre vridmoment men under ett brett varvtal.

Tycker inte man kan framålla något av alternativen. Handlar mer om tycke o smak...om man kör mycket
i tätort eller kör mest landsväg...kör mycket eller lite per år...drar tunga släp osv.
Båda alternativen har både för o nackdelar ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

47
Gammsmurfen skrev:
Ursäkta ironin ovan, men att jämföra specifikationer mellan bensin- och dieselbilar funkar inte.
För att utnyttja bensinarens maxeffekt och därmed hänga med dieseln i 0-100 ska man ligga strax under 6300rpm.
I normalkörning med lämpligt inslag av sk ecodriving lär dieselbilisten ha mer effekt tillgänglig.
Upplevelser är dock som bekant subjektiva, så jag vill absolut inte påstå att någon "tycker fel".
Min reflektion ang kias diesel (115hp i mitt fall) är att den varken är bland de mustigare eller de snålare dieslarna och instämmer helt med att man tex tvingas ner på 2:an där man borde klara sig på 3:an. Utväxlingen och effektökningen i de senare 6-växlade modellerna har förmodligen förbättrat körbarheten och förbrukningen. (?)
kia diesel kombi

49
Gammsmurfen skrev:
Gammsmurfen skrev:
Ursäkta ironin ovan, men att jämföra specifikationer mellan bensin- och dieselbilar funkar inte.
För att utnyttja bensinarens maxeffekt och därmed hänga med dieseln i 0-100 ska man ligga strax under 6300rpm.
I normalkörning med lämpligt inslag av sk ecodriving lär dieselbilisten ha mer effekt tillgänglig.
Upplevelser är dock som bekant subjektiva, så jag vill absolut inte påstå att någon "tycker fel".
Min reflektion ang kias diesel (115hp i mitt fall) är att den varken är bland de mustigare eller de snålare dieslarna och instämmer helt med att man tex tvingas ner på 2:an där man borde klara sig på 3:an. Utväxlingen och effektökningen i de senare 6-växlade modellerna har förmodligen förbättrat körbarheten och förbrukningen. (?)
Ironin ursäktas :D Håller med dej om att jämföra specifikationer mellan diesel o bensinmotorer är svårt
pga att de olika motorernas karaktärer. Har ej kört någon 5 växlad Ceed bensinare men kan tänka mej att den
6 växlade lådan sänkt varvtalet regält vid motorvägskörning. Den är även väldigt lättväxlad och helt utan den kärvhet som finns i många av Ceeds dieselväxellådor. Troligen är dieselväxellådan "grövre" för att tåla det högre vridmomentet i
dieselmotorn.
Pga att jag inte kört mer än 50 mil ännu med bensinaren så har jag inte "hårdtestat " den. Men lite fakta angående
varvtal o hastighet har jag iaf ;)
Växelindikatorn för ekokörning visar växling vid 2400 varv. Går fint att växla vid 2000 varv...men då drar den nog mer bensin.
Vid 3000 varv rullar bilen i 110 km/tim. Vid 3500 varv rullar det i 130km/tim. Och fortfarande hörs inget störande motorljud. Är tystare i kupen än vår dieselceed.
Har inte kollat bensinförrukningen riktigt ännu...men en sak är helt säker. Komma ner i dom förbrukningsiffrorna som Kia uppger är en utopi. Man får troligtvis lägga till 1,5 dl/mil.

50
frazze skrev:Som sagt 5 vxl bensin var i mina ögon helt ointressant pga motorvarv i motorvägs fart! Och kändes trött
Den 6 vxl är säkert mkt trevlig, ej testat
Jodå..alla har vi olika tycke o smak. Olika körstilar osv. Tycker själv att ceeddieseln är en toppenmotor.
Men jag bara menar att Ceed bensinare har fått ett oförkänt "dåligt rykte". Ceeds bensinmotor är
en modern konstruktion med variabla ventiltider (vvt) viket gör att motorn har ganska bra drag även på
lägre vavtal. Samma konstruktioner som både Toyota och VW har i sina bensinmotorer i dag.
Aldrig hör man något om att dom är trötta och surriga ;) ;)