Men verkligheten blev helt annan!!
Bara en reflektion !!!
Här är jag helt tvärtom, det är en diesel, och från 1ans växel är det som vanligtkalle2345 skrev:Har gjort många bilägare förvånade vid rödljusen med min Kiadiesel.
Den drar iväg rätt bra.
???toni skrev:Här är jag helt tvärtom, det är en diesel, och från 1ans växel är det som vanligtkalle2345 skrev:Har gjort många bilägare förvånade vid rödljusen med min Kiadiesel.
Den drar iväg rätt bra.
extremt långsamt, dock svarar den genast bättre från 2an.
Men visst, den går bättre än man kan tro med så få hästar.
Utväxlingen blir juh normalt trögare speciellt från 1ans växelGammsmurfen skrev:
???På pappret har du ju 2 pållar mer än bensinaren!
Ursäkta ironin ovan, men att jämföra specifikationer mellan bensin- och dieselbilar funkar inte.Gammsmurfen skrev:
Ironin ursäktasGammsmurfen skrev:Ursäkta ironin ovan, men att jämföra specifikationer mellan bensin- och dieselbilar funkar inte.Gammsmurfen skrev:
För att utnyttja bensinarens maxeffekt och därmed hänga med dieseln i 0-100 ska man ligga strax under 6300rpm.
I normalkörning med lämpligt inslag av sk ecodriving lär dieselbilisten ha mer effekt tillgänglig.
Upplevelser är dock som bekant subjektiva, så jag vill absolut inte påstå att någon "tycker fel".
Min reflektion ang kias diesel (115hp i mitt fall) är att den varken är bland de mustigare eller de snålare dieslarna och instämmer helt med att man tex tvingas ner på 2:an där man borde klara sig på 3:an. Utväxlingen och effektökningen i de senare 6-växlade modellerna har förmodligen förbättrat körbarheten och förbrukningen. (?)
Jodå..alla har vi olika tycke o smak. Olika körstilar osv. Tycker själv att ceeddieseln är en toppenmotor.frazze skrev:Som sagt 5 vxl bensin var i mina ögon helt ointressant pga motorvarv i motorvägs fart! Och kändes trött
Den 6 vxl är säkert mkt trevlig, ej testat