Annons

Re: Diesel vs bensinare

21
Mycket procent där...hängde inte riktigt med, men fattar poängen! :)
Ganska meningslöst att försöka göra någon beräkning, eller hitta en brytpunkt eftersom man helt enkelt inte vet var bränslepriserna tar vägen.
Det verkar dock inte skilja så mycket på de båda alternativen om man förutsätter att priserna följs någorlunda.
Frågeställningen borde kanske istället lyda:
1: Ska man köpa en bensinare för att minska bundet kapital. (finns det någon annan fördel som jag inte tänkt på?)
2: Ska man köpa en diesel pga alla hittills uppräknade fördelar, samt att det förmodligen är lättare att sälja en beg crdi till marknadsmässigt pris om några år.
Om man har i åtanke att kunderna idag nästan uteslutande köper dieslar tror jag inte spekulanterna kommer springa benen av sig för att köpa bensinaren om några år. (=risk för större värdeminskning än vi sett tex mellan -07 till idag)
kia diesel kombi
Annons

22
Jag har ett exempel.

En ceed EX komfort kostar listpris: 184 900
En ceed EX komfort CRDi kostar: 201 900
En skillnad på 17 000kr

Tittar man på värdeminskningtakten i % så har en mellanklassbil med bensindrift 45% kvar av sitt nypris efter tre år. En mellanklassbil med dieseldrift beräknas ha 52% kvar efter tre år, givet samma miltal (2000 mil/år).

Detta gör om vi applicerar det på ceedarna här ovan:
Bensinbilen: 83 205 kr
Dieselbilen: 104 988

En killnad på 21 783 kronor. Jämfört med bensinbilen så har dieselbilen varit 4483kr billigare i värdeminskning.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

24
Det som förstör kalkylen för många dieslar är ju skatten, men i ceedens fall så är ju det omvänt då ceeden är skattefri de första åren och har därför någon tusenlapp billigare årsskatt.

Då en dieselmotor generellt sett förbrukar ca 70% av bränslemängden jämfört med en motsvarande bensinmotor så behöver ju dieselbränslet vara 30% dyrare per liter mot bensin för att drivmedelskostnaden ska bli samma. dvs om bensinen har som idag ett riktpris på 14,03 så bör dieseln kosta 18,24 för att bränslekostnaden ska vara densamma. Så till dess så finns det inte mycket som talar för en bensin istället för en diesel, i allafall inte när vi pratar om Kia ceed.

26
rickard80 skrev:Verkar som alla tycker det är dieseln utom du eftersom du inte har vill lägga dem extra 20000 det kostar.:)
Om du redan bestämt dig så känns det dumt med att försöka övertala varandra.
I ett forums som detta med en massa Kianördar (mej inräknat) är väl tanken att man ska kunna ventilera
och diskutera olika ämnen som rör Kiabilar ;) Det skapar ett levande och roligt forum tycker jag iaf.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

27
JohanL skrev:Det som förstör kalkylen för många dieslar är ju skatten, men i ceedens fall så är ju det omvänt då ceeden är skattefri de första åren och har därför någon tusenlapp billigare årsskatt.

Då en dieselmotor generellt sett förbrukar ca 70% av bränslemängden jämfört med en motsvarande bensinmotor så behöver ju dieselbränslet vara 30% dyrare per liter mot bensin för att drivmedelskostnaden ska bli samma. dvs om bensinen har som idag ett riktpris på 14,03 så bör dieseln kosta 18,24 för att bränslekostnaden ska vara densamma. Så till dess så finns det inte mycket som talar för en bensin istället för en diesel, i allafall inte när vi pratar om Kia ceed.
Håller med dej Johan. Men en kostnad som du inte tar upp i dina kalkyler är servicekostnaden.
I mitt fall kör jag max 1500 mil om året vilket gör att bilen måste servas varje år. Oavsätt om det är
en bensinare eller diesel. Skillnaden i pris är ca: 1000kr till bensinarens fördel.
Sedan får vi väl hoppas att bilarna har ett liv även efter 5 år och då tillkommer skatten på dieselbilen.
1150 kr på dieselbilen...800 kr på bensinaren. (SW) En skillnad på 350 kr till bensinarens fördel
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

29
Laban
Visste inte att det skillde så mycket i servicekostnad.

Det är många variabler att ta hänsyn till. Men de stora pengarna ligger troligen i värdeminskning och bränslekostnad.

30
Gjorde en snabbkalkyl på bensin vs. diesel. Fyll gärna på, eller ändra om jag missat nåt.
Hur länge man tänker äga bilen påverkar kalkylen, då skatten förändras.
Om vi räknar på 3 år och 1500 mil/år först och ser hur det ser ut.

Värdeminskningen har JohanL redan tagit fram, (om än baserat på 2000 mil/år) 4483kr till fördel för dieseln.

Bränslebesparing med dagens pris och antagandet om 70% förbrukning tidigare i tråden får jag till 4581/år, x3=13743kr.

Minskad kapitalkostnad enligt tidigare inlägg 2700 till bensinarens fördel.

Lägre servicekostnad med 1000/år, dvs 3000 till bensinarens fördel.

Lägre skatt för dieseln 800/år, dvs 2400 till dieselns fördel.
(även om man äger bilen i 15år blir det totalt sett lägre skatt på dieseln, om jag förstått systemet rätt)

Bränsle:13743
Värdeminskning:4483
Skatt: 2400
Kapitalkostnad -2700
Servicekostnad: -3000

Summa 14926kr till dieselns fördel.
kia diesel kombi