Annons
Annons

Re: Vad tror ni att ni får med en lågprisbil?

12
Laban skrev: Tycker att du är hård i din kritik mot Kia Ceed.
Dåligt ljud i stereon ????? Vi har bra ljud i båda våra två Ceedar.
Backspeglarnas infällning???? Alla vill kanske inte att dom fälls in automatiskt.. och
hur svårt är det att trycka på en knapp.
Angående lacken kan jag inte annat än att hålla med.
Dåliga torkarblad ???? Vår äldsta Ceed är från mars - 2009 och rullar dagligen.
Har nu gått 3700 mil och orginaltorkarbladen har ej behövts bytas ännu.

Nu var det väl inte så att det var Ronnie som klagade på detta utan allmänna saker som tagits upp på forumet.
Jag är så himla nöjd med min bil, men känner att jag saknar vissa småsaker, men då hade jag fått byta märke och blivit tvungen att lägga till massor pengar. I och med det hade jag inte kunnat köpa en ny bil osv osv. Kan inte klaga på något med bilen heller.
Tycker att ljudet är helt okej om man ställer in det bra, Lyssnar till 99% på musik via blåtand/spotify. Har fått lägga in telefonen sammanlagt två gånger då något hände efter ett tag. Kopplar aldrig ifrån eller liknande. Funkar jättebra!
Att ens kunna fälla in speglarna är ju sjysst. - Har nog dock inte behövt göra det någon gång egentligen. Har mest gjort det för att det går!
Lacken vet jag ej då jag bara haft bilen 3,5 månader och snart 700 mil. Torkarbladen funkar perfekt, torka/tvätta av dom så blir det nog jättebra igen!

Hursomhelst, åk o köp den dyraste jävla bilen du kan hitta så lovar jag att den också kan ha fel på sig!
Kia Cee'd SW-11

13
Laban skrev:
Ronnie skrev:Har läst mycket på forumet och en sak som ofta komer tillbaka är att ägare till Ceed undrar varför det ena eller andra inte ingår.
Exempel på det är:
"Varför är det så dåligt ljud på stereon"
"varför fäller inte backspeglarna in med tändningen"
"varför är lacklagret så tunt på insidan av bakluckan"
"varför håller inte torkarbladen (originalmonterade) mer än 500 mil".

Finns säkert fler exempel i forumavdelningarna för ceed, men detta är några.

Själv gav jag 189 900 kr, har för mig att Kia sätter ett riktpris på ca. 205 000 kr men ingen ÅF verkar sälja till det priset. Har även sett en firma i Skåne som under begränsad tid släppte Ceed SW Komfort 2011 för 169 000 kr nu i våras.
Kollar man ändå utrustningsnivå och jämför med Volvo, Opel, Audi osv så får man nog vara väldigt nöjd med det Ceed har.
Tycker att du är hård i din kritik mot Kia Ceed.
Backspeglarnas infällning???? Alla vill kanske inte att dom fälls in automatiskt.. och
Nu får du väl ge dig!
Läs och begrip det du läser innan du kläcker ur dig en massa otrevligheter!! :crazy:
Jag är nöjd med min Ceed
Det jag tog upp gäller att folk vill ha så mycket mer på en bil som för det mesta kostat under 180 kkr.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

15
Ronnie skrev:
Laban skrev:
Ronnie skrev:Har läst mycket på forumet och en sak som ofta komer tillbaka är att ägare till Ceed undrar varför det ena eller andra inte ingår.
Exempel på det är:
"Varför är det så dåligt ljud på stereon"
"varför fäller inte backspeglarna in med tändningen"
"varför är lacklagret så tunt på insidan av bakluckan"
"varför håller inte torkarbladen (originalmonterade) mer än 500 mil".

Finns säkert fler exempel i forumavdelningarna för ceed, men detta är några.

Själv gav jag 189 900 kr, har för mig att Kia sätter ett riktpris på ca. 205 000 kr men ingen ÅF verkar sälja till det priset. Har även sett en firma i Skåne som under begränsad tid släppte Ceed SW Komfort 2011 för 169 000 kr nu i våras.
Kollar man ändå utrustningsnivå och jämför med Volvo, Opel, Audi osv så får man nog vara väldigt nöjd med det Ceed har.
Tycker att du är hård i din kritik mot Kia Ceed.
Nu får du väl ge dig!
Läs och begrip det du läser innan du kläcker ur dig en massa otrevligheter!! :crazy:
Jag är nöjd med min Ceed
Det jag tog upp gäller att folk vill ha så mycket mer på en bil som för det mesta kostat under 180 kkr.
Ojoj då :shock: :shock: Det var ju hemskt vad du tar i Ronnie.
Erkänner att jag läste ditt inlägg lite illa och misstolkade det. Vad du menar med att jag kläckt ur
mej en massa otrevligheter kan jag däremot omöjligt förstå. Vill gärna ha en förklaring.
Jag har kört olika Kia Ceedar sedan januari 2008 och vill påstå att jag har stor kunskap
om modellerna och delar gärna med mej av dom i detta forum.
Men efter att du vice Admin Ronnie mer eller mindre idiotförklarat mej och i skrift påstått
att jag skriver en massa otrevligheter kommer jag aldrig någonsin att skriva i detta forum mer.
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

16
Laban skrev: Ojoj då :shock: :shock: Det var ju hemskt vad du tar i Ronnie.
Erkänner att jag läste ditt inlägg lite illa och misstolkade det. Vad du menar med att jag kläckt ur
mej en massa otrevligheter kan jag däremot omöjligt förstå. Vill gärna ha en förklaring.
Jag har kört olika Kia Ceedar sedan januari 2008 och vill påstå att jag har stor kunskap
om modellerna och delar gärna med mej av dom i detta forum.
Men efter att du vice Admin Ronnie mer eller mindre idiotförklarat mej och i skrift påstått
att jag skriver en massa otrevligheter kommer jag aldrig någonsin att skriva i detta forum mer.
Nu får du ju slappna av lite.... :D :D Vet inte hur du får det jag skrev att bli en idiotförklaring, skulle aldrig göra något sådant.

Som jag ser det har du missuppfattat mitt inlägg och går då på mig som om det var min uppfattning om dessa saker jag nämner. Då menar du att jag inte får svara på den kritik du ger mig? Att skriva en massa ???? förstärker den tonen.

Men valet är ditt. Att jag är v. admin har inte ens med saken att göra.
Synd om du lämnar forumet, men det är ju ett val du gör...

Btw. Själv har jag haft Ceed sedan april -08 varav den första (från -07) var den sämsta bil jag någonsin ägt, trots det köpte jag en helt ny i maj i år som har varit helt felfri i 1000 mil. En bil som är väldigt bra och väl utrustad för sitt i bilvärlden låga pris. Därav mitt originalinlägg. Att folk vill ha så mycket mer för den peng de betalar för en Ceed. De vill ha premiumutrustning i en bil som inte är i den prisklassen. Jag är själv nöjd med stereo, att det ens finns BT är en bonus, att man kan fålla in speglarna med en knapp är också bra. :clap:

Allt är bra och hoppas det är det med dig med :) :)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

17
Ett stort hej till alla. Jag har under ett antal veckor följt detta forum , mest för att jag står på gränsen att byta bil.
Jag hade som målsättning att i först hand läsa och sedan när jag e.v. köpt en KIA bli medlem, men nu tycker jag att jag vill ventilera en åsikt.

Att KIA är en lågprisbil kan stämma om man ser till priset. Men den marknadsförs som en bil med modern och riklig utrustning. Och väljer man då som tillverkare att ha med sådana finesser , så ska dom fungera.

18
Håller med om att alla "finesser" skall fungera, men frågan gäller väl i många fall att man har felaktiga förväntningar på bilen. Det här med infällningen av backspeglarna - det fungerar klockrent att fälla in med knappen i dörren, men det finns ingen automatisk funktion som gör detta utan det måste skötas manuellt. Är det fel på funktionen eller fel på förväntningarna?

Samma med blåtandsfunktionen för koppling av mobiltelefonen till stereon - det fungerar klockrent att svara i telefonen vilket i princip är den funktion som Kia anger att bilen har. Att ringa upp är inte lika enkelt, men det fungerar klockrent när man lärt sig hantera funktionen. Är det då fel på funktionen eller förväntningarna på funktionen?

Problemet som jag ser det är att man automatiskt får felaktiga förväntningar och tror att man får fullt ut samma funktioner i en "lågprisbil" som i en "premiumbil" bara för att bilen har liknande funktioner. Köper man en Kia med öppna ögon för vad det är man köper och inte förväntar sig mer än det man faktiskt får så ser jag inte varför man inte skall bli nöjd.
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

19
Kan inget mer än att hålla med om detta. Mycket bra inlägg Anglofile.
Mvh Morgan_
anglofile skrev:Håller med om att alla "finesser" skall fungera, men frågan gäller väl i många fall att man har felaktiga förväntningar på bilen. (Massa text)
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

20
anglofile skrev:Håller med om att alla "finesser" skall fungera, men frågan gäller väl i många fall att man har felaktiga förväntningar på bilen. Det här med infällningen av backspeglarna - det fungerar klockrent att fälla in med knappen i dörren, men det finns ingen automatisk funktion som gör detta utan det måste skötas manuellt. Är det fel på funktionen eller fel på förväntningarna?

Samma med blåtandsfunktionen för koppling av mobiltelefonen till stereon - det fungerar klockrent att svara i telefonen vilket i princip är den funktion som Kia anger att bilen har. Att ringa upp är inte lika enkelt, men det fungerar klockrent när man lärt sig hantera funktionen. Är det då fel på funktionen eller förväntningarna på funktionen?

Problemet som jag ser det är att man automatiskt får felaktiga förväntningar och tror att man får fullt ut samma funktioner i en "lågprisbil" som i en "premiumbil" bara för att bilen har liknande funktioner. Köper man en Kia med öppna ögon för vad det är man köper och inte förväntar sig mer än det man faktiskt får så ser jag inte varför man inte skall bli nöjd.
Blåtanden är det fel i funktionen om du frågar mig. Ljudet till den man pratar med är knappt hörbart.
Nu vet jag att flera bilmodeller däribland Volvo har många som gnäller på just mikrofonen. På vissa kunder har Volvo monterat en svängbar mikrofon i taket istället för en fast monterad. Då kan man vinkla mikrofonen mer mot munnen. Så KIA är inte ensamma om problemet.

Att man bara kan ringa upp senast slagna nummer är ju snudd på ett skämt. Tanken med handsfree skall ju vara att INTE hålla på med mobilen under körning. Nu måste man ju håll på att fippla med blåtandsknappen eller ringa upp o lägga på direkt innan signal kommit fram.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE