Annons
Annons

Re: Lackgaranti

2
Peter skrev:cee´d har ju 5 års lackgaranti, vad exakt menas med det? Att man kan få stenskott lagade, eller att Kia garanterar att den blänker fint bara? Någon som vet?

Peter
Hej! hehe precis vad jag gick o undra på idag,, timing =)
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok

Re: Lackgaranti

3
Lackgarantin täcker skador som tillkommit under tillverkningen. Till exempel galvsläpp, färgsläpp rost innifrån. Den täcker dock inte skador som uppstått av stenskott eller annat våld utifrån.

Regeln är att felet ska ha funnits där från fabrik. Vanligaste åtgärder på lackgaranti för alla bilar är släpp mellan galv och lack eller mellan galv och plåt.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

Re: Lackgaranti

4
Upptäckte när jag vaxade bilen efter 2 veckor ett färgsläpp 4*4mm stort på bakluckan precis i ovankant av det högre bromsljuset, även flera tunna längsgående repor på taket och även ned på bakruteglaser. ngn annan som sett liknande? kommer det från tillverkningen eller annan hantering?

har inte hört av mig än men antar att det går på garantin :?

Re: Lackgaranti

5
Roger Å skrev:Upptäckte när jag vaxade bilen efter 2 veckor ett färgsläpp 4*4mm stort på bakluckan precis i ovankant av det högre bromsljuset, även flera tunna längsgående repor på taket och även ned på bakruteglaser. ngn annan som sett liknande? kommer det från tillverkningen eller annan hantering?

har inte hört av mig än men antar att det går på garantin :?
Lacksläppet uppe vid det mittersta bromsljuset kanske kan relateras till det som står i denna tråden? Jag ska själv lämna in min bil nästa vecka för omlackering av bakluckan pga just det som står i den tråden.

Re: Lackgaranti

7
Vår Ceed-10 har rost som ska åtgärdas inom kort. Vi försökte prata med vår återförsäljare om att få låna en bil gratis under tiden som garantiärendet åtgärdades, men det var inte säkert att de kunde stå till tjänst med vår önskan. Vi vände oss till vårt försäkringsbolag och där hjälper de inte till med det här heller. Så här står vi utan bil i 1 vecka pga att det är rost på bakluckan. Vi hävdade ju att det här var en speciell situation då det ju var en så ny bil och då det inte gällde en vanlig service på bilen. Men vi tänker inte ge oss. Är det någon annan som råkat ut för liknande problem när det gäller just rostgarantin? Huvudkontoret på Kia svarade mig att det var upp till återförsäljaren att göra lite som de vill, men att en "självkostnadssumma" måste man alltid betala 10-20 kr milen. Det har jag absolut inte lust att göra....Inte ens när vi körde på ett rådjur med vår Nissan behövde vi betala så mycket för lånebilen under tiden den var på service. Jag tycker att de borde stå för själva utlånandet av en bil under tiden min är på servicen. Eller vad tycker ni?
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"