Annons

Start problem, start motor vrider men ingen tändning

1
Hej,

Jag har en Optima Sport Wagon 1.7 VGT DCT, 141hk, från 2017.
Problemet vi har är att bilen vill ibland inte starta, start motorn vrider men motorn tänder inte, försök efter försök tillslut kommer den igång som inget är fel.
Lämnade in bilen till verkstad och bad dem undersöka där dem lyckades framkalla problemet när dem testkörde bilen genom att testa göra motorn varm sedan stänga av och på ett par gånger till den stog och bara tuggade och OBD visar inga felkoder. Dem fick info att det fans ett känt fel på kamvredsgivaren som felar utan ge några felkoder, så dem bytte ut den och då kunde dem inte framkalla problemet igen, så vi fick bilen tillbaka.
Ca 1 veckar efter så vägrade bil starta alls samma fel startmotorn vrider motorn ingen tändning, även om vi testade 20+ gånger start utan lyckas.
Verkstaden skickade ut mekaniker hem till oss, utan någon framgång och OBD visar inga felkoder, Tillslut fick vi bara bärga bort bilen till verkstaden.
På verkstaden spenderar dem ca 2 dagar felsöka bilen, och kom fram till symptomen att det kom ingen spänning fram till bränslepumpen vilket han tyckte var konstigt Men då började bilen varna om att nyckelns batteri var dåligt (nyckeln är en fob), vilket han bytte snabbt. Då går bilen igång som inget är fel.
Dem kan inte framkalla problemet och vi får bilen tillbaka,
Bilen funkar utan problem 1 och halv vecka och problemet kommer fram igen vägrar starta.
Jag tänkte om det är fel på nyckeln så testade även extra nyckeln men även så googlade fram att man kan para/synca om nyckeln med bilen. testade detta utan framgång.
Då blev jag väldigt frustrerad på bilen (vilken kanske är förståeligt) så jag trycker på start knappen upprepade gånger snabbt i ren frustration.... då går bilen igång... igen...

Så Snälla är det någon som har en aning om vad felet är? Vad kan jag göra?
Är mycket tacksam för all hjälp!
Mvh
Charlie