Bytte till vinterdäck idag För första gången på det däckhotell jag numera anlitar istället för att göra det själv.
Efter att ha kört 10 minuter kom meddelandet upp. Och låg kvar när jag körde runt på olika ärenden. Var inne på Kia-återförsäljaren och frågade. De tyckte att jag kunde köra åtminstone några mil innan jag gjorde något åt det.
Och så var det. Efter att ha kört 3 mil efter däckbytet försvann felet.
Tydligen fungerar det då här. Sensorerna i däcken kommunicerar med bilen medans man kör. Det tar ett tag innan de synkat ihop sig. Antagligen är inte sensorerna i vinterdäcken original. Om man bara gör kortare uppehåll kvarstår synkningen. Däckbytet gick på 6 minuter. När jag bytt själv har det tagit minst en halvtimme.
Så dyker felet upp, kör minst ett par mil eller låt bilen stå nån timme då försvinner förhoppningsvis felet. Annars är det felsöknkng hos verkstad som gäller och ett par tusen för stt byta sensorer.
Annons
Re: Fick Fel på kontrollsystem för tryck i däcken efter byte till vinterdäck
2Om man skiftar hjul utan att lära in TPMS-sensorerna med exciter (oavsett original eller pirat) tar det, som du säger, en stund för bilen att hitta de nya sensorerna.
Om man däremot lär in sensorerna efter bytet (som man oftast gör på auktoriserad verkstad), så fattar bilen direkt och allt fungerar som det ska direkt.
Bilen lär om sensorerna efter att tändningen varit av i 19 minuter.
Så om bilen varit avstängd kortare tid än så och fått bytt hjul så kan det ta betydligt längre tid att lära in de nya hjulen, då bilen blir förvirrad och tror att de gamla sensorerna fortfarande är aktiva.
Men över 19 minuter så utförs alltid en ny inlärning. Så är det.
Om man däremot lär in sensorerna efter bytet (som man oftast gör på auktoriserad verkstad), så fattar bilen direkt och allt fungerar som det ska direkt.
Bilen lär om sensorerna efter att tändningen varit av i 19 minuter.
Så om bilen varit avstängd kortare tid än så och fått bytt hjul så kan det ta betydligt längre tid att lära in de nya hjulen, då bilen blir förvirrad och tror att de gamla sensorerna fortfarande är aktiva.
Men över 19 minuter så utförs alltid en ny inlärning. Så är det.