Funderar på att köpa en begagnad Kia Niro plug in hybrid årsmodell 2022 eller nyare och enligt krocktestet på EuroNCAP verkar finnas två versioner av bilen en som fick 4 stjärnor och en som med tillägget “Safety pack Drive Wise” fick 5 stjärnor. Skillnaden verkar vara ett bättre Autobromssystem där bilen enligt videon på EuronCap verkar bromsa betydligt tidigare.
Hur vet man vilka Kia Niro som har “Safety pack Drive Wise”?
Var I kontakt med Kia och fick ett lite standardsvar att alla nya KIA har safety pack men fick ingen info om från vilken årsmodell detta gäller. Så hoppas på lite mer info av er här som är kunniga och kanske har en KIA Niro eller som vet vad som gäller, finns Drivewise även i instegsmodellen "Action" av de tidiga årsmodellerna av nya Niro modellen som kom 2022.
Annons
Re: Drivewise från vilken årsmodell?
2DriveWise är så vitt jag vet bara ett koncept, inte ett utrustningspaket, som KIA har haft i många, många år och som ständigt utvecklas. Och i detta konceptet är bla ADAS en stor del.
Informationen är lite luddig, men så har jag uppfattat det iaf.
Informationen är lite luddig, men så har jag uppfattat det iaf.
Re: Drivewise från vilken årsmodell?
3Ja många andra tillverkare kör på samma sätt ett koncept med säkerhetssystem som ständigt förbättras men enligt Euroncap videon på krocktestet finns i slutet två olika versioner där den som visas sist klarar AEB testet medans den som visas först misslyckas. Den som lyckas benämns som utrustad med saftety pack - Drive Wise.
När man söker på "Drive Wise" på KIA:s svenska website hittas ingen info alls. Underligt och svårt att veta, verkar som att både versionerna av bilen tas in i Europa men kanske den Svenska marknaden får bilen med mer utvecklad Drivewise.
När man söker på "Drive Wise" på KIA:s svenska website hittas ingen info alls. Underligt och svårt att veta, verkar som att både versionerna av bilen tas in i Europa men kanske den Svenska marknaden får bilen med mer utvecklad Drivewise.