Annons

Kallstart med CRDi

1
Det har diskuterats i en del trådar hur det fungerar vid kallstart.
Då det ju är svinkallt så tänkte jag göra ett test.
Det har varit -20 till -23 mer än ett dygn här så man kan anta att motorn och hela bilen är ca -20 då den stått ett par dar.
Här är mina iakttagelser:

- Glödning i ca 10 sekunder, startade direkt och lät inte särskilt ansträngd i startmotorn så det verkade finnas god marginal.
(Normalt undviker jag denna misshandel av motorn och kör ett par timmar motorvärmare men nu ville jag testa)
- Ett något skrikande ljud i ca 1 sekund hördes, något som inte är helt ovanligt, det låter ungefär lika på vår andra bil, en Cittra. Skulle kunna vara AC-pumpen som försöker något men den var avstängd nu.
- Tomgång i cirka en minut för att stabilisera läget, lugn tomgång efter ett kort period med ca 1500 varv i början.
- Körde iväg med full stolsvärme och stolen blir snabbt varm.
- Inställt på "auto" 22 grader och ingen AC gör att fläkten går långsamt men det kommer värme upp mot rutan väldigt snabbt. Det måste väl vara från PTC-elementen, ingen varmluft ur de andra utblåsen ännu.
- Med normal blandad körning börjar det komma värme ur andra utblås efter ca 5 minuter.
- Motortermometern börjar lämna 50 graderstrecket efter ca 8-10 minuter, jag kör då uppför en lång uppförsbacke så motorn får jobba lite mer.
- Sen kommer en lång nedförsbacke och termometern backar tillbaka till 50-graderstrecket...sedan lite blandad körning och efter ca 20-25 minuter är jag vid mitt mål men motortemperaturen är ännu inte uppe vid 90 grader utan runt 70. Skaplig värme kommer dock, fläkten har dragit på och stolsvärmen är i lägsta inställningen.

Sammanfattningsvis så är det vad man kan förvänta sig av snåla dieslar, om man inte belastar motorn så blir det lite värme.
PTC-elementen funkar bra och ger värme mot rutan nästan direkt.
Körde sedan en vidare och kom upp i temperatur, stannade på en rastplats med motorn på tomgång och då sjunker motortemperaturen långsamt när det är -22 ute.
Annons

Re: Kallstart med CRDi

3
Med ett par timmar motorvärmare upplever jag att glödtiden bara är någon enstaka sekund. Man väntar med nyckeln en liten stund i "tändningsläget" innan man startar.
Vid min brutalkallstart fick jag VÄNTA, jag tog inte tiden men det upplevdes som en väntan och inte bara som ett kort uppehåll innan start.
Så nog tycker jag att det är stor skillnad även om motorn bara har kommit upp till kanske nollgradig.

Re: Kallstart med CRDi

4
Här i Tjockhult där det "bara" är -18 just nu så tar det säkert 10 sekunder för glödtiden att släcka lampan, men sedan startade bilen direkt. Har inte motorvärmare och bara kallgarage men jag står i kö och ska montera värmare så fort det går, men det lär väl inte bli den här vintern.

P
Smulan skrev:Med ett par timmar motorvärmare upplever jag att glödtiden bara är någon enstaka sekund. Man väntar med nyckeln en liten stund i "tändningsläget" innan man startar.
Vid min brutalkallstart fick jag VÄNTA, jag tog inte tiden men det upplevdes som en väntan och inte bara som ett kort uppehåll innan start.
Så nog tycker jag att det är stor skillnad även om motorn bara har kommit upp till kanske nollgradig.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Kallstart med CRDi

5
Just hemkommen från Kläppen.
Men var lite nervös inför att starta bilen. Det var 32 minus.

Men det funkade bra, efter 5 sekunder släcktes lampan och bilen startade direkt.
/Mats
Kia ceed sw 1,6 crdi 2010 comfortpaket drag metallic beige

Re: Kallstart med CRDi

6
EOS skrev:Märks det stor skillnad i glödgningstid med motorvärmare? Jag kör med motorvärmare någon timme innan start men upplever ändå att den glödgar flera sekunder.

Det är stooor skillnad när motorvärmare är i och inte.. Fick en ny värmare då min förra var både dålig och för att den gick sönder.. Den nya ska tydligen vara lite bättre än den gamla.. Óch nu glöder jag i max en sekund.. Så ett tips är att kolla med din verkstad.

Re: Kallstart med CRDi

7
bladhet skrev:
EOS skrev:Märks det stor skillnad i glödgningstid med motorvärmare? Jag kör med motorvärmare någon timme innan start men upplever ändå att den glödgar flera sekunder.

Det är stooor skillnad när motorvärmare är i och inte.. Fick en ny värmare då min förra var både dålig och för att den gick sönder.. Den nya ska tydligen vara lite bättre än den gamla.. Óch nu glöder jag i max en sekund.. Så ett tips är att kolla med din verkstad.
Hur lång tid tar den ungefär innan tempmätaren börjar röra sig när du kör med värmaren?
Cee´d Crdi SW-10a

Re: Kallstart med CRDi

8
Biltoken skrev:
bladhet skrev:
EOS skrev:Märks det stor skillnad i glödgningstid med motorvärmare? Jag kör med motorvärmare någon timme innan start men upplever ändå att den glödgar flera sekunder.

Det är stooor skillnad när motorvärmare är i och inte.. Fick en ny värmare då min förra var både dålig och för att den gick sönder.. Den nya ska tydligen vara lite bättre än den gamla.. Óch nu glöder jag i max en sekund.. Så ett tips är att kolla med din verkstad.
Hur lång tid tar den ungefär innan tempmätaren börjar röra sig när du kör med värmaren?
5-10min. Svårt att säga.. kör mest mella hemmet och jobbet vilket precis är 5min..
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"