Annons

Däckfråga bara gamla däck eller annat fel?

1
Bilen har bullrat ovanligt mycket sen i våras och när jag hade inne på service i maj sa dom inget (glömde säga till att dom skulle kolla).

Nu när jag bytte till vinterdäck såg att sommardäcken allt var allt annan än roliga och mitten har 3,7mm mönster kvar.
Innerdelen på slitbanan på samtliga 4 däcken är slitna och däcken är inte helt runda och är mer slitna på ca 10 ställen (som däcket har vobblat).
Det är skåror på 2st däck (vänster fram 24st skåror).

Däcken är Michelin KIA originalmonterade 5000mil/4år.
Är detta normalt när däck blir slitna så här eller är det något annat med bilen, vill inte riskera att vinter och nya sommardäck går samma öde.

Naturligtvis kommer jag byta dom innan det är dax att byta sommardäck.

[Nu fick jag till bilderna]
Bilagor
Annons

Re: Däckfråga bara gamla däck eller annat fel?

2
ConnyK skrev: 31 okt 2024, 18:49 Bilen har bullrat ovanligt mycket sen i våras och när jag hade inne på service i maj sa dom inget (glömde säga till att dom skulle kolla).

Nu när jag bytte till vinterdäck såg att sommardäcken allt var allt annan än roliga och mitten har 3,7mm mönster kvar.
Innerdelen på slitbanan på samtliga 4 däcken är slitna och däcken är inte helt runda och är mer slitna på ca 10 ställen (som däcket har vobblat).
Det är skåror på 2st däck (vänster fram 24st skåror).

Däcken är Michelin KIA originalmonterade 5000mil/4år.
Är detta normalt när däck blir slitna så här eller är det något annat med bilen, vill inte riskera att vinter och nya sommardäck går samma öde.

Naturligtvis kommer jag byta dom innan det är dax att byta sommardäck.

[Nu fick jag till bilderna]

Hejsan !
Som Mekaniker är detta jag ser relativt ofta.
Antar att dom däcken som ser värst ut är dom som suttit fram nu senast ? Ser ut att ha en taskig Hjulinställning på din bil alltså vad dom kallar 4-hjulsinställning är något du behöver göra relativt snart om du inte vill att dina vinterdäck ska likna dessa mot våren. Däcken kan bli fläckvis slitna om däcktrycket är felaktigt oftast då för lågt Alt väldigt obalanserade då detta skapar ett litet "vobbel" i högre farter.
Så kontakta din verkstad och boka en tid för Hjulinställning är mitt råd.

Mvh Mathias