Har som många andra haft problem med att 12v laddar ur, bytte batteri för 1.5 år sedan så det borde inte vara slut igen.
Hemma har vi laddbox och flera dagar i veckan är bilen stendöd på morgonen och boostern får plockas fram.
Har varit på landet nu tre veckor och laddar där med 230v laddaren, inga som helst problem med 12v då.
Kom hem i går efter 23mil, vilket borde laddat batteriet fullt om det nu var dåligt laddat, i morse är bilen nästan död igen, backspeglarna orkade knappt fällas ut.
Börjar fundera om problemet ligger i att bilen står ansluten till laddboxen och att något så kommuniceras så att 12v systemet dör?
Batteri + funktionen är aktiverad
Funderar på att testa att stänga av och se om det för någon skillnad
Niro Phev 2018
Annons
Re: 12v dör
2Hej, jag har en Niro Phev 2020, har också bytt 12v batteriet för några år sedan. Efter jag laddat klart det stora batteriet så kopplar jag sedan in CTek laddaren på 12v batteriet under natten, det är ju så litet på bara 45 amp.
Re: 12v dör
3Var kopplat du in 12V laddaren, direkt på polerna i bagaget eller via bläcket vid säkringsboxen under huven?Hookan skrev: 03 aug 2024, 09:31 Hej, jag har en Niro Phev 2020, har också bytt 12v batteriet för några år sedan. Efter jag laddat klart det stora batteriet så kopplar jag sedan in CTek laddaren på 12v batteriet under natten, det är ju så litet på bara 45 amp.
Får man problem ifall bilen väljer att försöka ladda 12V batteriet med stora batterier samtidigt som CTEK:en är inkopplad?
Min andra bil (Volvo V90) är det väldigt noga att ladda via speciella punkter under huven för att datorn inte skulle bli förvirrad men vet inte ifall datorn i Kian också kan bli förvirrad i liknande situationer.
Manualen säger ju att man skall ta bort batteriet men de gör de väl för att friskriva sig...
Re: 12v dör
4Jag har monterat en snabbkoppling på batteriet i bagaget från CTek på polerna så kan jag lätt ladda batteriet efter jag har laddat det lite större batteriet, CTek laddaren är inkopplad varje natt.