Hej!
Ny på forumet men har läst en del trådar här.
Jag har problem med min Kia Ceed 2011 1,6crdi.
Felkod P0404.
Bilen kan gå bra i några km men tänder sedan motorlampa och hamnar i limpmode. När jag rensar felkoden går bilen några km igen innan problemet kommer tillbaka.
Jag antar att felet ligger i EGR-ventilen, tänkte plocka av den och se om den är igensotad.
Är det någon som har skruvat loss sin EGR? Tips och sådant man bör tänka på mottages tacksamt.
Ha det gott!
Ola
Annons
Re: EGR problem.
2Oftast räcker det att plocka av själva solenoid-delen. Sitter med fyra små insex.
När du lyft av den, ser du toppen på själva ventilen. Blås rent och smörj med tunnflytande/penetrerande rostlösare. Motionera ventilen rikligt genom att trycka ner den och släppa upp den. Gör detta ett 50-tal gånger och montera därefter ihop allt igen. Radera eventuell felkod och provkör.
Ventilen kan kärva ganska rejält i början, men ska efter ett tag kunna röra sig ledigt upp-ner ca 10-12 mm.
När du lyft av den, ser du toppen på själva ventilen. Blås rent och smörj med tunnflytande/penetrerande rostlösare. Motionera ventilen rikligt genom att trycka ner den och släppa upp den. Gör detta ett 50-tal gånger och montera därefter ihop allt igen. Radera eventuell felkod och provkör.
Ventilen kan kärva ganska rejält i början, men ska efter ett tag kunna röra sig ledigt upp-ner ca 10-12 mm.
3Tusen Tack för info!
Hur fungerar egentligen en EGR-ventil? Jag vet att den återför avgaser till insuget men sker det hela tiden eller bara ibland?
Min bil kan som sagt gå flera km och ibland några mil innan det blir problem. Kan det betyda att EGR:en fungerar ibland och ibland inte?
Jag jobbar hela helgen men på måndag ska jag ge mig på detta...
Ha det gott!
Ola
Hur fungerar egentligen en EGR-ventil? Jag vet att den återför avgaser till insuget men sker det hela tiden eller bara ibland?
Min bil kan som sagt gå flera km och ibland några mil innan det blir problem. Kan det betyda att EGR:en fungerar ibland och ibland inte?
Jag jobbar hela helgen men på måndag ska jag ge mig på detta...
Ha det gott!
Ola
4Hej igen! Jag har idag plockat av soleniden från egr ventilen och där var fullt av sot.. Rengjorde ordentligt och motionerade både solenoiden och ventilen. Ventilen var ganska trög från början men med lite motion och smörja så löpte den lätt. Jag har kört bilen ca 12 mil nu utan problem. Hoppas att det är löst nu…
Ha det gott!
Ola
Ha det gott!
Ola
5Återkoppling..
Jag fick samma problem igen efter ca 80 mils körning...
Tog av hela EGR ventilen och körde i ultraljudstvätten på jobbet, sedan upptäcktes att solenoiden var trög i rörelsen.
Spolade in Locktite Cleaner i solenoidern och ut kom en massa gucka.. Sot och skit. Efter detta löpte solenoiden fritt igen.
Har nu kört 400 mil utan problem!
Ha det gott!
Ola
Jag fick samma problem igen efter ca 80 mils körning...
Tog av hela EGR ventilen och körde i ultraljudstvätten på jobbet, sedan upptäcktes att solenoiden var trög i rörelsen.
Spolade in Locktite Cleaner i solenoidern och ut kom en massa gucka.. Sot och skit. Efter detta löpte solenoiden fritt igen.
Har nu kört 400 mil utan problem!
Ha det gott!
Ola