Annons

Gt-Line motormjukvara i äldre Ceed modeller?

1
Hej på er!

Finns det någon möjlighet att slänga i "GT Line motormjukvaran I vår äldre bil? Det är ju (vad jag kan se) samma motor, växellåda och drivlina.

Vad menar jag? Jo, vi är så nöjda med vår Kia Ceed Sportswagon Gt line 2017, så vi köpte en Kia Ceed Sportswagon till. En limited edition 2014. Båda 1.6 CDRI motorn.
Vad jag kan se är det är samma motor i båda bilarna. Men vår Gt line har 136 hästar och mer vrid, medan den nyköpta Kian "bara" har 128 hästar. 8 hästar låter kanske inte mycket. Men oj, vad det känns.

Mvh

EDIT:
Att chiptrimma en 10 år gammal bil är kanske inte optimalt. Kollade lite. För 2800 kr kan jag få 176 hästar. Men det känns för mycket. Dels för motor växellåda och drivlina. Dessutom är jag småbarnspappa och vill bara ha samma kraft i bägge bilar och ingen racer.
Annons

Re: Gt-Line motormjukvara i äldre Ceed modeller?

3
SorentoUM skrev: 08 maj 2024, 08:39 Bästa och billigaste tipset är nog just en trimbox. Enkel att installera och ta bort vid behov.
Många av boxarna kan justeras, så du kan ha den på den lägsta inställningen och få 20 hk till. Det blir stor skillnad i respons och kraft ändå, och inte så stor påfrestning för varken plånbok eller drivlina.
Tack.
En annan tanke som slog mig.
Man kan inte ta styrboxen från en skrotad Gt Line Kia och lägga i min?
Istället för chiptrim, ta en originalchip?
😊
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"