Annons

Startar Ibland!? Ceed 1.6 crdi eco -10

1
Hej,

Jag har en kia ceed 1.6 crdi eco som har krånglat i två år nu och varken bilforum eller mekaniker har kunnat hjälpa mig.

Bilen nämnd ovan har funkat bra i dom senaste 8 åren jag har haft bilen men har nu börjat krångla dom sista två åren.

Det som händer är att bilen är svårstartad och ju kallare det bli ju mer problem blir det. Men den blir inte svårstartad som att det är dåliga glödstift eller liknande utan bilen startar alltid varje dag.

På första försöket så startar bilen alltid och går i allt mellan 1-10 sekunder för att sen lägga av och sen måste jag nöta och försöka starta den 10-15 gånger och hålla inne nycken i 10-15 sekunder.

Till slut så hoppar den igång och går bra hela dagen sen.

Dat jag har gjort är(förutom vanlig service varje år)
*bytt batteri
*bytt alla filter
*tömt tanken
*kört med tillsatser i soppan

Dessa saker ovan har gjorts på verkstad vid 3 tillfällen men dom vet inte vad som kan vara fel.

Jag misstänker att det kan vara;
1. Luft i bränslesystemet
2. Något med luftflöde
3. Katalysatorn (mycket körning i stan)

Men dessa är bara gissningar.

Någon som har något bra tips vad som kan vara fel? Hoppas någon av er har ett bra tips!
Annons

Re: Startar Ibland!? Ceed 1.6 crdi eco -10

3
SorentoUM skrev: 04 dec 2023, 08:39 Tjuvluft genom bränslevärmaranslutningen som sitter mellan bränslefilter och filterkroppen.
Ganska vanligt och känt fel, som yttrar sig exakt som du beskriver det.
Du behöver byta ut värmaren.

Har verkligen ingen KIA-verkstad kunnat konstatera detta?
Tack så mycket för tipset!
Det stämmer, varit inne 3 gånger på KIA-verkstad och inte kunnat fått nått hjälp så därför försöker jag hitta problemet själv för att säga vad dom ska byta för att hålla ner kostnaderna.

Jag googlade lite på bränslevärmare till Kia ceed men hittade inget, vilka delar är det jag skall säga åt dom att jag vill att dom byter?
Ska det räcka att säga bränslevärmaren och slangar?

Tack igen för hjälpen!

Re: Startar Ibland!? Ceed 1.6 crdi eco -10

6
Hade samma fel men verkstaden hittade inget fel jag lutade också åt tjyvluft från bränslevärmaren efter en massa felsökning på egen hand, verkstan trodde inte på det men jag stod på mig att de skulle kolla och det visade sig att verkstan under service hade fått till något glapp vid bytet av bränslefiltret. Lätt åtgärdat och felet avlöst.
Skriv svar

Återgå till "Problem"