Annons

Ingen värmepump i nya hybrider?

1
Hej!

Vi har ganska nyligen betalat av våra Kia Ceed sw diesel från 2011. Då börjar tankarna gå i att byta upp oss innan bilen tappar alltför mycket i värde.
Då vi överlag är nöjda med Ceed sw så kollar jag på plugin hybrider av samma modell. Möjligtvis att vi sneglar på en Optima.

Men överallt läser jag att Kia saknar värmepump till kupén, och att bilen då går på bensin för att hålla kupén varm vintertid.
Kan någon med erfarenhet av de här bilarna förklara hur det faktiskt fungerar?
Allt jag hittar är artiklar där det står vad synd det är att det saknas, men inte hur det fungerar i praktiken.

Jag tänkte att vi kommer spara multum på drivmedel då jag snigelpendlar 16km enkel väg på en 70sträcka, alltså att bilen går endast på batteri.
Men vintertid så går den alltså mest på bensin som jag förstår det?

Och en sista undran. Hur är bullernivån i kupén på de nyare ceed-hybriderna?
Den vi har nu bullrar väl ganska bra, vid ett telefonsamtal undrade den på andra änden om jag jobbade i en hjullastare 😅 måste ha tryckt ordentligt på gasen...
Inget vi tänker på jättemycket, men vore såklart skönare med lite lägre ljudnivå när vi kör långt.

Tack på förhand 😊
Annons

Re: Ingen värmepump i nya hybrider?

2
Bilen använder motorn för att värma kupén. Motorn går på tomgång och laddar batteriet samtidigt, inte en jätteförbrukning men skönt att köra på ren el såklart.

Leta efter en bil med motor och kupévärmare då du kan förvärma bilen. Då behöver inte motorn starta, kör acc inställningar på LO och låg fläkt så immar inte bilen igen.
Värma kan man göra med rattvärme+stolsvärme.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"