Efter att ha varit borta i 4-5 veckor så tog jag ovan nämnda kabel, som legat inomhus för skydd mot väder och vind, och stoppar in vårt vanliga 230-uttag. Inget händer. Inte ens den gröna lampan för nätanslutning lyser.
Detta har orsakat att vi fått det roliga Bromsfelet, som egentligen orsakas av att 12V-batteriet inte laddas. Har slagit av Smart+-laddningen (eller vad det heter) men det hjälper inte tillräckligt. Eventuellt har det att göra med åtgärdandet av ett hybridfel i våras som kan ha gått lite snett.
Det är en leasing-Optima som ska lämnas tillbaka i slutet av september. Första felsökningstillfälle finns på fel sida Stockholm i Akalla den 28/8. Segeltorps första tid är i oktober. Jag får inte lämna tillbaka bilen innan den är felsökt. Fram till och med den 28e måste jag typ antingen underhållsladda 12V-batteriet eller hoppas på att Bromsfelet inte dyker upp så vi kan ladda på laddstationer.. Kia har ingen kabel att låna ut och kräver att bilen ska lämnas tillbaka med hel kabel..
Har testat flera olika uttag, samma sak.
Testat att stoppa in kabeln i bilen, såklart ingen förändring.
Annan, likadan, kabel funkar i samma uttag och laddar bilen.
Ser ingen förändring på (vad jag tror är) fuktindikatorn på undersidan av kontrollbox en.
Testat att hålla in den gummiruta som finns på undersidan när jag kopplar in kabeln i hopp om att det är nån sorts återställningsfunktion, funkar inte.
Vill inte börja bända i plasten för att försöka felsöka själv, som Kia Segeltorp var en möjlig lösning.
Är det någon som varit med om samma sak?
Död laddkabel (Schuko -> Typ 2) till PHEV
1Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut