Annons
Annons

Re: Byta Växelådsolja

2
Lite beroende på vilken motor/växellåda du har.
Om du har 1.6 Dieselmotor med manuell låda så sitter avtappningspluggen strax under drivaxeln på förarsidan. 17mm skalle. Och påfyllningen sitter på framsidan lite längre upp på lådan. Även denna 17mm.
(man kan även fylla på genom drivaxeln, om man nu har den av)
Går åt ca 1.9 liter växellådsolja vid byte.
Inga konstigheter att byta. Ha gärna varmkörd drivlina innan bytet så får man ut mer olja och spån.

Re: Byta Växelådsolja

3
SorrentUM:
Stort tack för svaret!!
Jag har manuell låda.
Då följer jag den klockrena guidningen.

Servar bilen själv och byter olja, oljefilter, kupefilter och luftfilter årligen.
Bytte bränslefilter för 2 år sedan.
Ska förutom servicen och växellådsoljebyte även byta bromsvätska.
Är det något annat filter/vätska som man måste byta?
Bilen har gått 26500 mil.

Re: Byta Växelådsolja

4
Hej! Haha, jag råkade tömma växellådsoljan istället för motoroljan vid min första egna service av min Kia Ceed SW 2016, diesel och manuell växellåda. Fick lite panik där och hittade ingen riktigt nybörjarvänlig info så skriver lite här.

Så avtappningen av växellådeoljan är väldigt väl synlig. Det är som sagt en 17-hylsa och man kommer åt avtappningen utan att skruva och dra bort plasthöljet under motorn. Sen görs alltså påfyllningen underifrån bilen på denna växellåda. Man behöver alltså inte montera bort luftfiltret eller batteriet ovanifrån under motorhuven för att nå in.

Så tänk att du ligger ner och har precis skruvat bort tappen så ligger du med huvudet mot vänster framhjul. Då ligger påfyllnadsventilen till vänster och en liten bit upp på den del av växellådan som är emot fronten av bilen. Det är ologiskt för mig att påfyllnaden är så nära i höjdled från avtappningen, men så ska det vara.

Det som sen även är ologiskt för mig är att påfyllnaden görs från sidan och inte uppifrån. Påfyllnaden är via en av de vanliga muttrarna (den som har lite längre "hals" och ligger nära en vinkelrät skruv) som öppnas med 17-hylsa. För att komma åt påfyllningen så behöver du montera bort (eller halvt bort så du kan dra ner skyddet en bit) den stora plastskyddet som även sitter över motorn som sitter med ca 6 skruvar (med hylsnyckel) och 4 plastskruvar som du enklast drar bort. Sen behöver du lossa den plastsköld som sitter vid vänster framhjul och går emot växellådan. Den sitter även fast i plastskyddet som tidigare nämndes. Plastskölden tas bort genom att skruva upp två skruvar med hylsnyckel.

Sen ser du till att du köper W75 växellådsolja i två enlitersförpackningar som har en förlängningshals ca 10-15 cm för uttömning. Då behöver du ingen pump. Sen när man tömmer i så får man inte riktigt i allt. Så man kan tömma i det sista från den första flaskan till den andra flaskan. Fyll på lugnt och försiktigt så det läcker tillbaka så lite som möjligt. Sen har du fått i ca 1,9 liter och allt är bra!

Re: Byta Växelådsolja

5
Jerkiboi skrev: 24 jul 2023, 23:26 Hej! Haha, jag råkade tömma växellådsoljan istället för motoroljan vid min första egna service av min Kia Ceed SW 2016, diesel och manuell växellåda. Fick lite panik där och hittade ingen riktigt nybörjarvänlig info så skriver lite här.

Så avtappningen av växellådeoljan är väldigt väl synlig. Det är som sagt en 17-hylsa och man kommer åt avtappningen utan att skruva och dra bort plasthöljet under motorn. Sen görs alltså påfyllningen underifrån bilen på denna växellåda. Man behöver alltså inte montera bort luftfiltret eller batteriet ovanifrån under motorhuven för att nå in.

Så tänk att du ligger ner och har precis skruvat bort tappen så ligger du med huvudet mot vänster framhjul. Då ligger påfyllnadsventilen till vänster och en liten bit upp på den del av växellådan som är emot fronten av bilen. Det är ologiskt för mig att påfyllnaden är så nära i höjdled från avtappningen, men så ska det vara.

Det som sen även är ologiskt för mig är att påfyllnaden görs från sidan och inte uppifrån. Påfyllnaden är via en av de vanliga muttrarna (den som har lite längre "hals" och ligger nära en vinkelrät skruv) som öppnas med 17-hylsa. För att komma åt påfyllningen så behöver du montera bort (eller halvt bort så du kan dra ner skyddet en bit) den stora plastskyddet som även sitter över motorn som sitter med ca 6 skruvar (med hylsnyckel) och 4 plastskruvar som du enklast drar bort. Sen behöver du lossa den plastsköld som sitter vid vänster framhjul och går emot växellådan. Den sitter även fast i plastskyddet som tidigare nämndes. Plastskölden tas bort genom att skruva upp två skruvar med hylsnyckel.

Sen ser du till att du köper W75 växellådsolja i två enlitersförpackningar som har en förlängningshals ca 10-15 cm för uttömning. Då behöver du ingen pump. Sen när man tömmer i så får man inte riktigt i allt. Så man kan tömma i det sista från den första flaskan till den andra flaskan. Fyll på lugnt och försiktigt så det läcker tillbaka så lite som möjligt. Sen har du fått i ca 1,9 liter och allt är bra!
Stort tack för den utförliga beskrivningen Jerkiboi!
Behöver man hissa upp bilen med pallbockar runt hela bilen (dvs. 4st) så den står i våg eller är det möjligt hissa upp den framtill och ha 2st pallbockar? (en nära varje framdäck). Om påfyllningspluggen hamnar högre upp så borde det enda negativa vara att man får i någon extra centiliter olja.

Re: Byta Växelådsolja

7
SorentoUM skrev: 22 mar 2023, 16:06 Lite beroende på vilken motor/växellåda du har.
Om du har 1.6 Dieselmotor med manuell låda så sitter avtappningspluggen strax under drivaxeln på förarsidan. 17mm skalle. Och påfyllningen sitter på framsidan lite längre upp på lådan. Även denna 17mm.
(man kan även fylla på genom drivaxeln, om man nu har den av)
Går åt ca 1.9 liter växellådsolja vid byte.
Inga konstigheter att byta. Ha gärna varmkörd drivlina innan bytet så får man ut mer olja och spån.
SorrentoUM:

Har köpt grejer och ska byta växellådsolja i samband med service under julen.

Lokal ÅF hade inte nya oljepluggar och brickor till växellådan.
Behöver dessa bytas eller går det återanvända?
Räcker det ev med nya brickor?
Vet du på rak arm storlek/bredd/tjocklek i så fall?
Tack på förhand.

Re: Byta Växelådsolja

8
Brukar gå utmärkt att återanvända allt, men vill man kosta på nya alubrickor/tätningar är det inte fel. Storleken kan jag tyvärr inte, då de går under originalnummer (så man behöver inte mäta då).
Så länge brickorna är hela och inte har för djupa spår går det bra att montera tillbaka de gamla efter en lättare rengöring.

Re: Byta Växelådsolja

9
SorentoUM skrev: 18 dec 2023, 16:04 Brukar gå utmärkt att återanvända allt, men vill man kosta på nya alubrickor/tätningar är det inte fel. Storleken kan jag tyvärr inte, då de går under originalnummer (så man behöver inte mäta då).
Så länge brickorna är hela och inte har för djupa spår går det bra att montera tillbaka de gamla efter en lättare rengöring.
Perfekt!
Tack för svar SorentoUM.

Re: Byta Växelådsolja

10
SorentoUM skrev: 18 dec 2023, 16:04 Brukar gå utmärkt att återanvända allt, men vill man kosta på nya alubrickor/tätningar är det inte fel. Storleken kan jag tyvärr inte, då de går under originalnummer (så man behöver inte mäta då).
Så länge brickorna är hela och inte har för djupa spår går det bra att montera tillbaka de gamla efter en lättare rengöring.
Lite beroende på vilken motor/växellåda du har.
Om du har 1.6 Dieselmotor med manuell låda så sitter avtappningspluggen strax under drivaxeln på förarsidan. 17mm skalle. Och påfyllningen sitter på framsidan lite längre upp på lådan. Även denna 17mm.
(man kan även fylla på genom drivaxeln, om man nu har den av)
Går åt ca 1.9 liter växellådsolja vid byte.
Inga konstigheter att byta. Ha gärna varmkörd drivlina innan bytet så får man ut mer olja och spån.
Har förberett växellådsoljebytet. Är dock lite osäker på var jag ska tömma/fylla.
Är växellådan till vänster om oljetråget om man sitter i förarstol?
Har i så fall identifierat 2st 17 muttrar som ser ut vara tömning respektive påfyllning.
Se bilder samt där jag pekar.
https://ibb.co/w6Nb1cC
https://ibb.co/bg1sNzT
Skriv svar

Återgå till "Problem"