Annons

Niro PHEV/HEV eller Sportage PHEV/HEV

1
Hej vänner!

Jag ska köpa min livs första ”ordentliga” bil. Har tidigare endast ägt äldre billigare bilar för kortsiktigt bruk. Nu satsar jag och frugan på en bil långsiktigt och med bra utrymme.

Vi vill köra på en PHEV eller HEV. Vi vill ha en SUV. Vi vill ha en KIA, mest för att det vi förstått att det är en riktigt bra bil för pengar som vi har råd att lägga.

Niro var vi inne på först, men har även fattat tycke för sportage. Dels rent utseendemässigt, men också deras storlek och utifrån de tips vi fått när vi gått på faktorer som PHEV, SUV och pris.

men vi är kluvna. Dels då vi velat mellan PHEV och HEV, dels mellan modellerna.

För att ge lite mer tydlighet i omständigheterna (ifall det hjälper er att hjälpa oss)

- Vi har KANSKE tillgång till parkeringsplats med laddstolpe. Har grannar idag som hyr p-plats med laddstolpe men som inte har användning för det, så hoppas på schyssta grannar och att de vill byta plats med oss.

- Vi kör inte långa sträckor, och kör ca 2-3 mil/veckan.

- Vi vill gärna ha bra med bagageutrymme

- Vill helst inte köpa en splitterny. Men inte för begagnad heller. Kan få en Sportage action PHEW för 425 med däck. 2022. 0 mil. Men kan jag hitta en 2021 som gått några mil för mycket mindre kanske det är mer värt?


Vad ska jag sikta in mig på, sportage eller Niro, och bör jag tänka PHEV eller HEV??

Vet inte om jag bara svabbla på med irrelevant eller ur kontext- info, men uppskattar om ni kunde hjälpa mig påvägen till vår första ordentliga bil!

Tack!
Annons
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"