Annons

Kia Niro PHEV eller Kia Optima SW PHEV

1
Tjena!

Står inför ett dilemma, ska köpa ny bil och har letat efter en hybrid som ska klara av att dra last och inte kosta för mycket. Valet står nu mellan att köpa en Niro PHEV (2020) eller en Optima SW PHEV (2019), ingen specifik bil utan dessa två då det är de årsmodeller jag kunnat hitta inom min budget (Upp till 250k).
Utifrån vad jag läst från tidigare trådar så ska Optiman vara en bättre bil, den tråden var dock ifrån 2017.

Fördelar:
Niro:
+Nyare, fräschare MMI.
+Passar mig personligen bättre utifrån vad jag ska ha bilen till, mest att pendla (5 mil enkelväg) och ibland långvägskörning, oftast inte med jättemycket last eller flera personer.
+Sitter lite högre samt högre takhöjd.
+Nyare årsmodell.

Optima:
+Mer utrustning; kylda säten, el-styrda säten, auto-parkering(lär dock aldrig användas), mer utrymme.
+Lite bättre räckvidd.
+Bättre högtalare, Harman/Kardon.

Ovanstående fördelar är vad jag kunnat hitta, tyvärr har jag ej fått chansen att provköra dessa bilar ännu och vill gärna höra era åsikter, ni som äger eller har kört dessa.

Undrar mest vilken modell som ni rekommenderar och varför. Helst vill jag köpa den modell som är helt enkelt den bättre bilen, gällande körning, värdeminskning, pålitlighet osv.

Tack på förhand!
Annons

Re: Kia Niro PHEV eller Kia Optima SW PHEV

2
Jag hade en Optima PHEV och styvfarsan en Niro PHEV. Bättre motorstyrka i Optima och den är bättre att dra släp med. Bagaget i Optiman är inte optimalt för en del då golvet sluttar lite närmast luckan. Många klagar på det det, jag lärde mig stuva så det blev några problem. Niro har litet bagageutrymme.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Kia Niro PHEV eller Kia Optima SW PHEV

3
DrGadget skrev: 03 feb 2023, 15:10 Jag hade en Optima PHEV och styvfarsan en Niro PHEV. Bättre motorstyrka i Optima och den är bättre att dra släp med. Bagaget i Optiman är inte optimalt för en del då golvet sluttar lite närmast luckan. Många klagar på det det, jag lärde mig stuva så det blev några problem. Niro har litet bagageutrymme.
Tack för svar! Ja, märkte det nu på bilderna. Ska kika närmare när jag får testköra. Just nu lutar det sig åt Optiman.
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"