Annons

Sorento hackar

1
Godkväll.
Har det lite struligt med en sorento -12 och vill ha lite rådgivning.

Bilen började hacka i våras vid 1500 varv. Googlade mig fram till att det kunde vara Egr-ventilen. Demonterade denna och den gick trögt när jag tryckte på fjädern.
Hade inne bilen hos en ickemärkesverkstad som konstaterade samma sak.. hade en diskussion med honom om jag skulle beställa där en där som kostade 7900
Hade tidigare hittat en på autodoc för 2000 och han sa att dom ser direkt om det inte funkar men att jag absolut kunde beställa en så kunde dom montera den och ställa in den i datorn.
Gjorde så och det blev inte mycket bättre. Min fru ringer i panik till märkesverkstaden här i stan och får en tid för felsökning. Första felaökningen gav ingenting - när en av våra mekaniker kör fast lämnar vi över till nästa blev svaret.

När vi nu lämnat in bilen en andra gång får jag till svar att man vill byta växellåda till en kostnad av 52500. Jag kan välja utökad felsökning för ca 8000 men det känns sådär.

Dom hade konstaterat att bakhjulen inte snurrar när man snurrar framhjulen trots att det är fyrhjulsdrift !?! Ska dom göra det även med sån fyrhjulsdrift som bara kopplar in när den behövs?

Har läst lite om att spolning av växellåda kan göra underverk, vad tror ni?
Är den körd så är det inte mycket att göra men vill ha lite kött på benen inför mina val.
Tack på förhand!
Annons

Re: Sorento hackar

2
Spolning av låda hjälper inte.
Det är splinesen i diffen i växellådan som rostat och slitits av. Ganska vanligt fel på Sorento 2010-2014. Finns även en TSB på detta.
Då blir bilen 1-hjulsdriven istället för AWD, eftersom kraften går förlorad på drivaxel höger fram OCH till fördelningslådan (som också kan behöva bytas ut) som skickar kraften bak till bakaxeln.
Detta gör att bilen beter sig märkligt, hackar och ibland låter konstigt, eftersom ESP-systemet går in och försöker kompensera för 1-hjulsdriften.

Delvis rätt. Kardanen ska snurra om man snurrar på framhjulen. Gör den inte det har det tråkiga inträffat.
Bakhjulen blir inte inkopplade och börjar snurra förrän Coupling aktiveras (en typ av koppling till bakaxeln) som sitter precis framför bakaxeldiffen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"