Annons

Re: ISG

11
Och… om alla bilar till slut har liknande så gör det stor skillnad.
kalle2345 skrev:Detta låter ju bra.
Jag är nöjd med ISG'n.
Gäller bara att vänja sig vid den så man använder den.
Den sparar väl inte så mycket men på lång tid blir det säkert några kronor.
Och det är så skönt att slippa motorljudet när man slappar i bilkön.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com
Annons

12
kalle2345 skrev:Då är det ju lugnt.
Synd bara att inte halvljuset släcks automatiskt när ISG'n går in
Det sparar ju batteri
En sådan funktion skulle aldrig bli godkänd. Hur skulle det se ut om bilar helt plötsligt stänger ner sina lysen vid rödljusen.

ISG är utvecklad av Bosch och har precis som Peter säger en ny typ av startmotor som klarar fler starter samt snurrar fortare. Vidare har den många kriterier för att den skall stänga av bilen. Tempen ute får inte vara kallare än +3. Bilbältet måste vara på. Batteriet vara fulladdad. Sätter man på fläkten i högsta läget kommer bilen gå igång ganska fort exempelvis.

En fördel upptäckte jag när jag övningskörde med grabben och han fick motorstopp vid ett rödlyse var att han bara behövde trampa ner kopplingen så gick bilen igång igen :)
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE

13
ISG blir aldrig en hit hos mig, troligtvis inte hos andra på orten som har bilar med liknande funktion. Hät finns ett trafikljus. :)
Känns lite löjligt att ens lägga i friläge...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

15
Är också intresserad av att få ISG bortkopplad.
Tycker personligen bara att det är irriterande att behöva stänga av denna varje gång man startar bilen.

Skall fråga verkstaden nästa gång, och se vad jag får för svar.
Har svårt att se att de skulle vara förhindrade att stänga av ISG:n pga regler för miljöbil.

Ingen som fått ISG:n bortkopplad?
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

16
Lyckas ni alltså omedvetet aktivera avstängningen?

Själv så måste jag tänka på det för att stänga av motorn. att lägga i växeln i friläge när man står vid ett rödljus har jag aldrig tidigare gjort och ser ingen orsak till det om man inte vill aktivera ISG. Blir uppehållet så långt (t.ex. vid en järnvägsbom) så att man drar handbromsen och lägger växeln i friläge så tycker jag mest att det är skönt att det blir tyst.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

17
Känner nog också att jag "aktivt" måste välja att använda ISG. Lägger heller inte i friläge vid rödljus, men man kanske borde? Sliter det på lådan att ligga med ettan i och kopplingen nedtryckt?

Testade Hill Assist och det var en ren fröjd. Mycket bra funktion.
JohanL skrev:Lyckas ni alltså omedvetet aktivera avstängningen?

Själv så måste jag tänka på det för att stänga av motorn. att lägga i växeln i friläge när man står vid ett rödljus har jag aldrig tidigare gjort och ser ingen orsak till det om man inte vill aktivera ISG. Blir uppehållet så långt (t.ex. vid en järnvägsbom) så att man drar handbromsen och lägger växeln i friläge så tycker jag mest att det är skönt att det blir tyst.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

18
Själv lägger jag nästan alltid växeln i friläge vid rödljus för
att inte belasta urtrampningslagret mer än nödvändigt.
Rätt eller fel på en modern bil...inte en aning ;)
Kia Ceed EX 1.6 EX komfort svart -11 (fruns)
Volvo V70 Classic momentum grafitgrå metalic -07

19
Min brukar gå igång av sig själv efter ett litet tag
Är det nån annan eller är det fel på min. Står jag stil typ 1-2 min så går den igång bara
Testa om ni vill. Så det går inte typ att vänta på tjejen om hon ska köpa nåt snabbt eller nåt.
Sen jag som kör en del i Sthlm älskar isg men det tog tid att vänja sig nu så har jag ett helt nytt
Kör sätt efter så många mil körda ;) sen är det inte bara pengarna det handlar om det är miljön också 8-)
CEE'D1,6 SW crdi I GULD2011 eller inte

20
Kia4life skrev:Min brukar gå igång av sig själv efter ett litet tag
Är det nån annan eller är det fel på min. Står jag stil typ 1-2 min så går den igång bara
Testa om ni vill. Så det går inte typ att vänta på tjejen om hon ska köpa nåt snabbt eller nåt.
Sen jag som kör en del i Sthlm älskar isg men det tog tid att vänja sig nu så har jag ett helt nytt
Kör sätt efter så många mil körda ;) sen är det inte bara pengarna det handlar om det är miljön också 8-)
Den startar pga temperaturen inne bilen. Har man ex ad på 15 grader så kommer det ta lång stund innan den startas ;)
Så det är inget fel på din bil:) Har samma på min.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se