Annons

Elmotor hoppar ur växeln och varvar (phev 2021)

1
Hej,

Jag har en sorento phev från 2021 som jag har sedan okt 2021 haft in och ut på verkstan pga följande fel som de inte kan återskapa trots videobevis (hedin).

Ibland, oftare vid kalla utetemperaturer, när jag startar bilen och lägger i R så börjar bilen rulla bakåt och sen hoppar motorn ur R och in i N (men växeln/bilen rapporterar fortf R) dvs elmotorn varvar bara när jag gasar. Jag får låta motorn varva ner och sen byta till en annan växel så hoppar den i. Vid ett tillfälle har gaspedalen inte haft nån effekt över huvud taget.

Kia har svarat hedin att man inte får lägga i en växel innan bilen "tänkt klart" annars kan detta hända... Men det är inte fallet (kan ha gått flera minuter).

Nån som känner igen?? Eller har tips på vad jag kan göra för att felsöka själv? Orolig för att min nya svindyra trasiga bil inte kommer bli åtgärdad.
Annons

Re: Elmotor hoppar ur växeln och varvar (phev 2021)

2
Vad du än gör så börja INTE felsöka och mäta på komponenter själv... Då kan hela garantin upphöra att existera.
Låt verkstaden tillsammans med KIA support komma fram till vad som är fel. Support lär vara vara ganska intresserade av detta då det är en relativt ny modell.

Men rent spontant skulle jag gissa på Inhibitor Switch eller själva växelväljarreglaget.
Har någonting blivit utbytt under verkstadsbesöken?

Re: Elmotor hoppar ur växeln och varvar (phev 2021)

3
Backvexeln är med andra ord helt elektrisk? Ingen mekanisk växel alltså?
Om elmotorn varvar som du skriver verkar det ju väldigt märkligt att bilen inte rör sig bakåt, ett gränslägesfel, typ att den inte känner av att backläget är i, borde ju få elmotorn att inte varva alls, att den enkelt beskrivet inte får klartecken att röra sig. En ren gissning är att backen endast driver på bakhjulen och endast elektriskt, men så kanske det inte alls fungerar, men det låter märkligt om något varvar men inget rör sig, styrs backen via något mekaniskt trots allt?
Skriv svar

Återgå till "Problem"