Annons

Spruckna bakljus = Normalt slitage?

1
Har en kia från 2017 där bakljusen har krackelerat av oklar anledning.
Bilfirman jag har köpt den av hävdade först att det är troligt att jag använt för stark avfettning men hävdar nu bara att utmattning orsakat av normalt slitage inte omfattas av garanti, vilket de anser att detta är. Har inte använt något speciellt stark avfettning och spolar alltid av direkt.

Något som bråkat med bilhandlare eller kia som liknande problem och vad blev utfallet?
Finns det en definition någonstans av normalt slitage är som motsäger att detta skulle vara normalt slitage?

Finns ingen information som jag kunna hitta i garantihäfte eller instruktionsbok som informerar om att man inte får eller bör använda avfettning och jag begriper inte hur det kan vara normal att lyktorna krackelerar efter 5år
Bild
kia optima sw gt line 2017
Annons

Re: Spruckna bakljus = Normalt slitage?

2
Jag har Kia Niro laddhybrid 2020 och var nyss till verkstaden för samma problem. Båda bakljusens glas spricker efter gjutpunkterna i glasen. Det är ett tydligt tecken på produktionsfel eller materialfel men verkstaden, dvs återförsäljaren av Kia, säger samma sak. Det är hur tydligt som helst att glasen inte tål automattvätt men det struntar Kia tydligen i. Detta är min 3:e nya bil jag köpt från samma leverantör och fram till nu har jag varit nöjd med leverantören, Wafab i Karlstad. Men nu är det slut. När det är hur tydligt som helst att glasen inte tål annat än handtvätt och leverantören envisas med att påstå att det är mitt fel, ja då blir det ingen mer bil därifrån!

Re: Spruckna bakljus = Normalt slitage?

4
För mig löste det sig genom att jag gjorde en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden där de dömde till min fördel. Spruckna lyktor ansågs inte vara normalt slitage och ÅF som sålt bilen till mig rekommenderades att åtgärda utan kostnad för mig vilket de nu gjort.
kia optima sw gt line 2017
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"