Annons

Kia Ceed idag, barn nr 3 på g – vilken modell ska jag välja?

1
Hej alla smarta Kia-ägare,

Jag har idag en Kia Ceed från 2018 (ej hybrid) som jag är väldigt nöjd med. Gått 7000 mil och den går som en klocka. Har idag två barn (7 år och 4 år) och i höst kommer en till, varför jag nu pingar till. Baksätet känns tajt som det är med två barnstolar, svårt att se hur sambon ska få plats i mittsätet mellan två sätesstolar. Kanske går (om någon rockar 3 kids i en Ceed får hen gärna hojta). Annars är det väl rimligt att blicka mot en större modell, tänker främst Optima. Eller Sportage eller Sorento? Givet att jag kör 99 % av resorna under milen så känns en plug-in modell som hand i handske. Tar gärna input från dig som trebarnsförälder eller stolt ägare till någon av modellerna ovan för att orientera mig bättre.

Ha det fint!

Bästa,

Noak
Annons

Re: Kia Ceed idag, barn nr 3 på g – vilken modell ska jag välja?

2
Ökat utrymme i rangordning:
*Sportage QLe / NQ5e
*Optima JF (PHEV) - *Finns ej nya. Sista årsmodell 2019
*Sorento UM / MQ4

Sportagerna ger alltså lite mer utrymme, men ska man ha med sig barnvagn försvinner i princip hela bagageutrymmet. I övrigt en härlig bil som tar sig fram överallt med lätthet och är smidig både i tätbebyggt villaområde och på landsvägar.

Optiman ger en del extrautrymme, men även här försvinner det mesta av bagageutrymmet vid barnvagn. Det är dock en väldigt bra allroundbil och finns ju som PHEV.

Sorento ger helt klart bäst utrymme och en barnvagn tar bara hälften av bagageutrymmet. Dock är det en stor bil med lite högre ägandekostnader.
Kan kännas lite stor på trånga parkeringplatser och kräver en del utrymme runt sig, inte optimal i trånga storstäder.
Men komforten och utrustningsstandarden är i hög klass.
Nyare Sorento MQ4 finns som PHEV och är då något billigare i ägandekostnad (förutom själva inköpet då).

I din sits (och i min egen, som är snarlik) hade jag valt Sorento alla dagar.
Men detta är bara mina åsikter och tankar...

Re: Kia Ceed idag, barn nr 3 på g – vilken modell ska jag välja?

3
tvbilagan skrev: 16 maj 2022, 21:07 Hej alla smarta Kia-ägare,

Jag har idag en Kia Ceed från 2018 (ej hybrid) som jag är väldigt nöjd med. Gått 7000 mil och den går som en klocka. Har idag två barn (7 år och 4 år) och i höst kommer en till, varför jag nu pingar till. Baksätet känns tajt som det är med två barnstolar, svårt att se hur sambon ska få plats i mittsätet mellan två sätesstolar. Kanske går (om någon rockar 3 kids i en Ceed får hen gärna hojta). Annars är det väl rimligt att blicka mot en större modell, tänker främst Optima. Eller Sportage eller Sorento? Givet att jag kör 99 % av resorna under milen så känns en plug-in modell som hand i handske. Tar gärna input från dig som trebarnsförälder eller stolt ägare till någon av modellerna ovan för att orientera mig bättre.

Ha det fint!

Bästa,

Noak
Har 3st ungar. 11år...7år och 5v.
Lösningen är takbox. Sportage är inte större. Optiman är obetydligt lite större. Inga ungar utan packning. Ja det är trångt. Det går. Optiman är 5cm bredare tror jag.

Carens hade varit mitt val. Tillverkas dock inte mer.
Ceed PHEV 2021
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"